Visar inlägg med etikett potatis. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett potatis. Visa alla inlägg

tisdag 24 maj 2016

Busenkel potatis i ugn


Bakgrund

Idag skulle vi tillaga fläskytterfilé och Pappan i köket föreslog att vi skulle grilla. Hos oss fixar Pappan i köket alltid allt med grillningen och jag brukar sköta det som ska höra till. Eftersom jag satt och testvirkade hade jag ingen lust att fixa så mycket med det, så jag tog enklast möjliga tillvägagångssätt helt enkelt.

Ingredienser

Potatis
Herbamare örtsalt, svartpeppar, oregano
Olivolja

Så här gjorde jag

  1. Ta fram antal potatisar som är lagom till antalet personer. Skrubba/skölj potatisen.
  2. Skär potatisen i halvor på längden. Lägg på en plåt med skärytan uppåt, ett tips är att ha bakplåtspapper under.
  3. Krydda med valfria kryddor. Jag valde Herbamare örtsalt, svartpeppar och oregano idag. Ringla över olivolja.
  4. Sätt in i ugnen på 200 grader i ca 30 minuter tills potatisen har fått en fin yta. Servera med valfri mat, exempelvis något gott, grillat.
Resultat

Det här är i princip omöjligt att misslyckas med, det blir liksom gott varje gång. Val av kryddor kan man ju variera. Flingsalt är gott till. Vill man göra det ändå enklare kan man göra potatisarna hela i ugnen så slipper man momentet med att skära dem, det är också görgott. Det kan dock ta lite längre tid i ugnen. Är man osäker så är potatisstickan en god vän att ta till.

Lycka till!
/Mamman i köket

tisdag 17 november 2015

Tonfisklåda

Bakgrund och tankar

När jag var liten brukade min pappa göra en skinklåda som jag tyckte var jättegod. En av mina favoriträtter bland de min pappa lagade. Jag har inte tänkt på det förut, men min tonfisklåda (som jag tidigare bara har kallat för tonfiskgratäng) är nog inspirerad av min pappas skinklåda från min barndom. Jag har tyckt att det är helt eget hopkok, men det är det nog inte. Det är nog en rätt som urpsrungligen är inspirerad av min pappas matlagning, även om jag själv inte har varit medveten om det.

Det är en busenkel maträtt att laga som inte kräver särskilt mycket förberedelsetid, speciellt inte om man använder en matberedare, men den kräver dock mer tid i ugnen.

Man får anpassa mängden ingredienser till storleken på den ugnsfasta formen. Jag använde en liten form idag.

Ingredienser

Tonfisk
Potatis
Gul lök
Vispgrädde
Riven ost
Salt, svartpeppar

Så här gör du

  1. Skala 4 potatisar och 1 gul lök och skiva tunt med matberedaren. Jag brukar i vanliga fall varva att skiva potatis och lök för att det ska blanda sig direkt i matberedaren. Idag hade jag dock färdigskivad lök kvar från när vi åt hamburgare häromdagen, så jag fick varva med löken för sig.
  2. Öppna 1 burk tonfisk och häll av vattnet/oljan.
  3. Varva potatis, lök och tonfisk (finfördela tonfisken med gaffel). Krydda med salt och svartpeppar efter varje potatislager. För mig brukar det bli tre lager potatis/lök och 2 lager tonfisk.
  4. Häll över grädde så att det rinner ner över hela tonfisklådan tills grädden är ca 1,5-2 cm från toppen av tonfisklådan. 
  5. Toppa tonfisklådan med riven ost. Mängden och sorts ost enligt smak och tycke.
  6. Ställ in i ugnen i minst 1 timme på 200 grader. Om tonfisklådan börjar få för mycket färg kan man sänka gradantalet eller stänga av ugnen och låta den stå kvar i ugnen på eftervärme tiden ut. Den brukar behöva minst 1 timme i ugnen för att potatisen ska bli bra. Servera med valfri sallad. Idag blev det rivna morötter för oss. Jag passade på när jag ändå hade matberedaren framme.
Resultat

Pappan i köket tycker denna maträtt är lite tråkig. Jag har väl gjort den så många gånger att han har tröttnat. Jag gillar den varje gång och skulle kunna äta den oftare om inte Pappan i köket hade klagat. Dessutom gillar jag att den är så lättgjord. Treåringen tyckte det var gott och åt med god aptit.

En sån här låda kan man göra så himla mycket med, förändra efter vad man har hemma eller tycker om. Den behöver inte vara likadan varje gång. Man kan byta ut tonfisken mot skinka eller nåt annat, ha i andra rotfrukter eller grönsaker, andra kryddor, lite vitlök kanske. Det är bara fantasin som sätter gränserna.

Lycka till!
/Mamman i köket

söndag 15 november 2015

Hemmagjorda hamburgare och pommes frites i ugn


Bakgrund och tankar

Igår gjorde Pappan i köket riktigt goda hamburgare och pommes frites i ugn. Allt var hemmagjort, vilket gör det hela extra gott. Svärmor hade till och med bakat hamburgerbröden vid ett tidigare tillfälle. Jag vill därför dela med mig av dessa goda grejer och tipsa om vad man kan göra till hamburgarna, samt hur man kan göra egna pommes frites.

Så här gjorde de



Hamburgare

Ingredienser
Nötfärs
Svartpeppar, salt, Lawry's Kryddsalt
  1. Dela försiktigt på nötfärsen och krydda med svartpeppar, lite salt och Lawry's Kryddsalt.
  2. Dela upp köttfärsen i lagom stora delar per hamburgare. Rulla lätt till bollar utan att förstöra köttfärsens fibrer. Anledningen till att man inte ska ha sönder köttfärsens fibrer är för att hamburgarna ska bli saftiga och inte sega.
  3. Lägg bollarna i en stekpanna på medelhög värme och platta försiktigt ut dem till burgare.
  4. Stek på båda sidor tills de är klara enligt din smak. Är de lite röda i mitten blir de saftigare.

Pommes frites

Ingredienser
Potatis
Vetemjöl
Olja
Flingsalt
  1. Skrubba eller skala potatisarna. Pappan i köket valde att skrubba potatisarna och behålla skalet på.
  2. Skär potatisen till pommes frites-stavar.
  3. Lägg potatisen i en ugnsform med bakplåtspapper.
  4. Strö över lite vetemjöl och häll på olja. Krydda med lite flingsalt. Blanda runt.
  5. Ställ in potatisen i ugnen, 200 grader i 50 minuter. Vänd potatisen ett par gånger.
Servera maten när potatisen är färdig. Jag gillar att krydda mina pommes frites rikligt med pommes frites-krydda.

Tips: För att kunna äta hamburgaren med händerna utan att spilla för mycket brukar vi stoppa in den i ett kaffefilter.

Resultat

Maten blev riktigt god! Hemmagjort är definitivt godast!

Pommes frites i ugn smakar ungefär som vanlig potatis i ugn. Jag kan tänka mig att man kunde ha blandat runt potatisen i lite mer mjöl och sen olja i en bunke först, så hade det blivit lite annorlunda. Men, för den perfekta pommes frites-upplevelsen ska man nog ändå fritera dem.

Det roliga med hamburgare är att man kan ha på precis vad man känner för och skapa en unik smakupplevelse varje gång. Igår gjorde jag min hamburgare med den hemgjorda dressingen, ketchup, lök, isbergssallad, smörgåsgurka och ost. Jag hade även på lite sweet chili - mycket lyckat! Måste också säga att ett hembakt hamburgerbröd är så mycket godare än ett färdigköpt bröd.

Mitt råd är att du tar dig tid att prova på helt hemmagjorda hamburgare. Det är verkligen värt det och smakupplevelsen är härlig. Många av sakerna går ju att förbereda innan så att allt inte behöver göras i samband med själva måltiden.

Lycka till!
/Pappan och mamman i köket

tisdag 7 april 2015

Ugnsbakad fläskytterfilé med rotfrukter i ugn och kall mango chutney-sås


Bakgrund och tankar

Idag är det mestadels Pappan i köket som har varit i farten igen, även om jag (Mamman i köket) drog mitt strå till stacken genom att göra den kalla såsen och skära sallad.

Vi har börjat göra så när vi veckohandlar att vi köper det kött som vi tänker ska tillagas under veckan och så fryser vi inte in det, utan låter det ligga i kylen i väntan på tillagning. På det sättet försöker vi att inte överfylla frysen (ähm, det finns ändå inte mer plats) och vi slipper tina upp köttet, eller att glömma att tina upp köttet.

Den här veckan har vi inhandlat köttfärs, fläskytterfilé, bacon och kyckling. Köttfärs åt vi i helgen och Pappan i köket var inte sugen på att göra kyckling eller något med bacon så då blev det bara fläskytterfilén kvar. Han bestämde sig för att marinera den i stekpåse med rotfrukter till. Vi fick en påse delikatesspotatis i gåva från ICA häromveckan. De är ganska små, så de är perfekta att ha med hela med skal på. Tog slut på det som var kvar i den påsen.

Den kalla mango chutney-såsen är faktiskt ett tips som vi fick av några vänner för ett par år sedan då vi blev bjudna på grillmat hemma hos dem. De hade gjort sån sås och vi blev helt sålda. Sedan dess är det en favorit som vi gärna plockar fram lite då och då.

Ingredienser

Fläskytterfilé

Marinad
Rapsolja
Soya
Sweet chili
Peppar, Lawry's kryddsalt, Chili grillkrydda

Rotfrukter i ugn
Potatis
Morötter
Gul lök
Vitlök
Rapsolja
Lawry's kryddsalt, peppar

Kall mango chutney-sås
Turkisk yoghurt
Mango chutney
Salt, peppar

Så här gjorde vi

  1. Blanda rapsolja, soya, sweet chili, peppar, Lawry's kryddsalt och chili grillkrydda till en marinad. Trimma köttet från fett. Lägg köttet i en lagom stor stekpåse. Häll i marinaden och förslut påsen. Blanda runt marinaden så att köttbiten blir indränkt i den. Ställ påsen i en ugnssäker form med ett hörn uppåt och klipp av hörnet enligt anvisningarna på förpackningen. Ställ in i ugnen på den grad som rekommenderas på förpackningen. Se till att inte stekpåsen når upp till värmeslingorna i ugnen. Pappan i köket lät köttet stå i ugnen i ca 1 timme. Under tiden kan resten förberedas.
  2. Skala och skär morötter och gul lök. Lägg i ugnssäker form tillsammans med potatis och skalade vitlöksklyftor. Krydda med Lawry's kryddsalt och peppar. Ha på rapsolja och blanda runt så att kryddorna och oljan når alla andra ingredienser. Vi brukar ha bakplåtspapper under för att det inte ska fastna så mycket i botten och för att underlätta för diskningen efteråt. Låt rotfrukterna stå i ugnen i ca 30 minuter (köttet virades då in i folie istället för att vara i stekpåsen för att allt skulle få plats och köttet skulle behålla värmen, totalt blev ugnstiden för köttet ca 1,5 timme). Vänd runt rotfrukterna och löken efter ca halva tiden. Känn efter med en potatissticka eller en gaffel att potatisarna har blivit klara. Morötterna är bara goda med lite tuggmotstånd.
  3. Blanda turkisk yoghurt, mango chutney, salt och peppar i en skål. Jag mäter aldrig utan kör på känsla och är noga med att smaka av så att jag gillar resultatet innan jag anser att jag är klar. Utgå från hur mycket sås som förmodligen går åt vid mängden av turkisk yoghurt och resten är bara att som sagt smaka av längs vägen så att det blir bra.
  4. Skär upp fläskytterfilén i skivor när den tas ut ur ugnen. Servera maten tillsammans med en god sallad.

Resultat

Jisses, det blev gott! Köttet blev mört, rotfrukterna var delikata och såsen, ja, den blev liksom pricken över i. Den blev riktigt god! Nästan 3-åringen hade kunnat äta den med sked, han tyckte riktigt mycket om såsen. Har du sedan inte testat att tillaga vitlök i ugnen på det här sättet så måste jag säga att det definitivt är dags, för ugnsbakad vitlök är bara så himla gott! Gissa om vi får lyxiga lunchlådor på jobbet imorgon!

Lycka till!
/Pappan & Mamman i köket

tisdag 24 mars 2015

Skinkstek med rotfrukter i ugn


Bakgrund och tankar

Vi köpte en skinkstek i helgen som vi la i kylen med tanke på att jag skulle tillaga en köttgryta i början av veckan. Men så har vi ätit mycket grytor de senaste dagarna, så jag kände att jag ville göra något annat med den där skinksteken.

Kom på att vi har stekpåsar här hemma. Vi brukar alltid ha stekpåsar för 2,5 och 5 kg. Oftast använder vi dock påsarna för 2,5 kg, de brukar vara lagom. Så också denna gång. Jag är inte så haj på varma såser, så det blev att jag gjorde en kall sås till, med det som vi hade hemma. Enkel tillagning, ganska snabba förberedelser, men ugnstiden var desto längre. Jag har inte måttat upp någonting, utan kört på känsla och ögonmått. Anpassa efter hur mycket du ska göra så blir det säkert bra. När det kommer till den kalla såsen så gäller det att smaka av så du får en smak som du gillar. En sån här sås kan man ju ha i lite vad som helst i. Jag brukar försöka göra lite olika varianter av den för att variera mig.

Ingredienser

Skinkstek
Kött
Lite vatten
Salt, peppar

Rotfrukter i ugn
Potatis
Morötter
Gul lök
Olja
Salt, peppar, oregano

Kall sås
Turkiskt yoghurt
Gul och röd lök
Sweet chili
Senap
Tomatpuré
Salt, peppar, oregano

Så här gjorde jag
  1. Värm ugnen till 200 grader.
  2. Steken: Skölj steken och trimma bort det värsta fettet som går att nå på utsidan. Krydda enligt smak och tycke på båda sidor om steken och tryck in kryddorna lite. Jag använde Larrys Kryddsalt istället för vanligt salt på köttet. Stoppa köttet i påsen enligt anvisningar, häll i lite vatten, ca 1 msk, Stäng ordentligt med påsförslutaren. Lägg steken i en ugnsfast form och klipp av det övre hörnet enligt anvisningarna på förpackningen med stekpåsar, så att ångan som bildas i påsen i ugnen kan komma ut. Ställ in i nedre delen av ugnen så att stekpåsen inte nuddar värmeslingorna i ugnens tak, för då smälter påsen.
  3. Rotfrukterna: Skala (eget val) och skär valfria rotfrukter (vi hade potatis och morötter hemma) i valfri form plus gul lök. Det är även gott att ha i hela vitlöksklyftor, men det hade inte jag idag. Lägg rotfrukterna i en ugnsfast form som får plats bredvid formen med steken. Krydda rotfrukterna och ringla över olja. Blanda runt så att kryddorna och oljan sprider sig. Ställ in i ugnen bredvid köttet. Rör om någon gång under tiden rotfrukterna står i ugnen så att dom vänds.
  4. Den kalla såsen: Häll upp Turkisk yoghurt i valfri skål så att det blir en lagom mängd. Hacka gul och röd lök. Jag hade ca 1/2 av varje kvar av olika påbörjade lökar, men använd mängd efter smak och tycke. Ha i lite tomatpuré och lite senap, med betoning på lite. Jag använde Skånsk, grovkornig, stark senap, men det går bra med det du har hemma. Häll i lite sweet chili. Krydda med salt, peppar och oregano efter smak. Blanda allt ordentligt. Se till att smaka av så att du tycker såsen är god.
  5. Ta ut steken och potatisen när de är klara. Jag hade steken inne i ugnen i drygt 1 timme och rotfrukterna i ca 45 minuter. Känn efter med en potatissticka när rotfrukterna är klara. Servera med en god sallad.
Resultat

Det blev en god måltid som kändes lite lyxig en vanlig tisdag. Jag tycker den kalla såsen blev riktigt lyckad idag och det är den jag är mest nöjd med. Pappan i köket tyckte att kombinationen/helheten av måltiden var toppen. Nästan 3-åringen åt med mycket god aptit, trots att klockan var närmare läggdags och han var trött. Det tycker jag är bra betyg.

Nästa gång kommer jag nog att bryna ytan på steken innan jag stoppar den i stekpåsen. Sen hade jag kunnat tänka mig att ha köttet i ugnen under ändå längre tid, men den tiden hade jag inte riktigt idag.

Vill man kan man marinera köttet innan det åker in i stekpåsen, eller göra en marinad och hälla in den i påsen med köttet och blanda runt så smakerna sprids. Det behöver ju inte vara just en stek man gör i påsen heller, det går ju att stoppa in vilket köttbit som helst som man vill äta. Vi har genom åren testat stekpåsarna till både det ena och andra.

Lycka till!
/Mamman i köket

torsdag 12 mars 2015

Fisksoppa med dill


Bakgrund och tankar

Soppa är inte min grej. Om jag gör soppa utan riktlinjer, det vill säga bara gör något, så blir det totalt misslyckat. Jag har testat. Det gick inte att äta. Nej, ska den här tösen laga soppa så är det recept som gäller.

Från början var min plan att göra en annan fisksoppa idag, men så fattades det en viktig ingrediens och därför ville jag inte göra den. Jag får spara den till en annan gång. Hittade ett mycket enklare recept i ICA Handla-appen på Gul fisksoppa som jag följde, förutom lite avvikelser.

Ingredienser

Vit fisk
Vatten
Fiskbuljong
Potatis
Morötter
Vispgrädde
Salt, vitpeppar, dill

Så här gjorde jag
  1. Koka upp 1 liter vatten i vattenkokaren, det går snabbare. Häll i vattnet i en rymlig kastrull på på spisen på hög värme så att vattnet kokar, släng ner två tärningar med fiskbuljong. Låt koka tills tärningarna har lösts upp.
  2. Under tiden som du gör detta skalar du 2 morötter och 6 potatisar som du skär i mindre bitar.
  3. När buljongtärningarna har lösts upp häller du ner bitarna i den kokande buljongen och låter dem koka under lock i 10 min tills de är mjuka.
  4. Mixa morötterna och potatisen i buljongen med en handmixer eller en matberedare. Jag använde en handmixer. Det blev bra, men jag fick hålla på en stund. Jag tror att en matberedare är mer tidseffektivt, men den kräver också mer efterarbete i och med att det är fler delar att diska.
  5. Vispa ner ca 1 dl grädde. Vispgrädde enligt receptet, men det går säkert bra med vilken sorts grädde som helst. Ta det du har hemma.
  6. Smaka av med salt, vitpeppar och dill. Vi hade fryst dill hemma och det gick hur bra som helst att använda det.
  7. Skär ca 500 g vit fisk i små kuber och häll ner i soppan. Låt soppan koka tillsammans med fisken. Det räcker med några minuter för att fiskkuberna ska bli klara. Jag använde mig av torsk.
  8. Servera soppan med något gott bröd och valfri dryck till. Här gäller det ju att gå efter tycke och smak. Jag ringde Pappan i köket när han var på hemväg, så fick han svänga inom ICA och handla något dagsfärskt, gott bröd till oss. Han valde ett olivbröd, mmm, supergott!
Resultat

Jag blev faktiskt väldigt nöjd med resultatet. Dillen var pricken över i:et i smakfrågan enligt mig. Konsistensen var krämig och bra. Stärkelsen i den kokta, mixade potatisen gjorde sitt jobb. Färgen var något åt det orangea hållet tack vare morötterna. Jag tänker att grunden i detta recept är en bra början, sen kan man säkert variera rotfrukterna, fisksorten och örtkryddorna efter var man är sugen på eller vad man har hemma.

Nästan 3-åringen åt med god aptit. Sen snöar han lätt in sig på brödet, så det gäller att begränsa och få i honom själva maten också, men det kom inga klagomål och när vi provsmakade under tillagningen så ville han bara ha mer.

Pappan i köket gillade soppan som den var, men tror också att det hade varit gott med kokt ägg i bitar i soppan också. Jag håller med honom, det hade säkerligen blivit gott. Det får testas en annan gång.

Lycka till!
/Mamman i köket