Etiketter

Visar inlägg med etikett Fisk. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Fisk. Visa alla inlägg

tisdag 8 mars 2016

Senapspanerad torsk med senaps- och dillsås


Bakgrund och tankar

Hade faktiskt inspiration idag. Det började med ett paket ärtor för 10 kr på ICA, som sedan styrde tanken vidare till fisk. Jag letade lite i olika recept och blandade, samt hittade på lite eget.

Ingredienser

Till fisken
Torsk
Cornflakes
Senap
Olivolja
Paprikakrydda, salt, peppar

Till såsen
Mjölk
Majsstärkelse
Fiskbuljong
Dijonsenap
Salt, peppar

Så här gjorde jag

  1. Dela torskfiléer i lagom stora bitar för panering. Pensla på rikligt med senap på fiskens ovansida.
  2. Ta ett par nävar cornflakes och lägg i mixer med 2 krm salt, 1,5 krm svartpeppar och 1 tsk paprikakrydda. Mixa tills du får en fin, grusig blandning.
  3. Doppa fiskbitarnas ovansida i paneringen. Jag doppade 2 gånger och fick ett fint täcke.
  4. Ringla olivolja över de panerade fiskbitarna.
  5. Sätt in i ugnen på 225 grader i ungefär 10 minuter tills de får en härlig gyllenbrun färg och fisken är klar.
  6. Såsen: Blanda 3 dl mjölk, 1 tsk majsstärkelse och 1 halv, smulad fiskbuljongtärning. Koka upp under omrörning. Smaka av med salt, svartpeppar och dijonsenap. Jag tog ca 1 tsk senap. Låt såsen koka på svag värme tills den har fått en lite tjockare konsistens. Blanda i fryst dill efter smak och tycke innan servering.
  7. Servera exempelvis med kokt potatis och ärtor.
Resultat

Jag är grymt nöjd med resultatet! Senapen sätter en god smak på fisken. Skulle kunna äta den som den är med en sallad. Hela familjen åt med god aptit. En annan bonus, det var löjligt enkelt och det gick snabbt. Att koka potatisen tog längst tid, så börja med att sätta igång den om du ska ha kokt potatis, så blir allt klart ungefär samtidigt.

Det var härligt att känna lite inspiration när jag lagade mat! Det var ett tag sedan.

Lycka till!
/Mamman i köket

onsdag 3 februari 2016

Limelaxpasta


Bakgrund och tankar

Första gången jag åt den här maträtten var när vi hälsade på hos min faster. Man får alltid god mat när man är där och vill man får man även med sig receptet hem. Det ville jag. Sedan dess har vi ätit limelaxpasta ett antal gånger. Vi äter det inte så jätteofta, därför är det också riktigt gott varje gång.

Receptet är ursprungligen från Arla. Jag har ändrat lite i det eftersom jag gillar mer sås och vi oftast inte har färsk lime hemma.

Ingredienser

Pasta
Laxfiléer
Creme fraiche
Hönsbuljongtärning
Flytande honung
Lime på flaska
Svartpeppar, salt

Så här gör du

  1. Koka pasta.
  2. Blanda 5 dl creme fraiche med 1 smulad hönsbuljongtärning, 2 msk flytande honung och limesaft. Jag mäter inte upp hur mycket limesaft jag tar i utan tar i flera gånger tills jag är nöjd med smaken.
  3. Låt såsen koka upp under omrörning.
  4. Under tiden skär du ca 400 g laxfiléer (skinn- och benfria) i bitar. Jag tycker det går enklare och snabbare om de fortfarande är frysta. Det räcker att ta fram dem en stund innan så att de bara hinner tina litegrann.
  5. Salta såsen litegrann och peppra. Rör runt och smaka av så att du är nöjd.
  6. Lägg i laxen och låt koka i några minuter tills laxen är klar.
  7. Servera med exempelvis ångkokt broccoli.
Resultat

Lyckat även den här gången. 3-åringen uttryckte sig: Mmm, gott!

Jag gillar att den här maträtten går så himla snabbt att göra, plus att jag inte behöver vara så himla förberedd med att ta fram mat från frysen för att tina. Jag slängde ihop det på ungefär en kvart, 20 minuter. All förberedelse med att plocka fram ingredienser ur skåp och fixa broccoli inräknad.

Lycka till!
/Mamman i köket

tisdag 12 januari 2016

Fisksoppa med sting


Bakgrund och tankar

Idag var jag inte särskilt sugen på att laga mat överhuvudtaget. Jag hade inga idéer och frågade därför Pappan i köket. Han sa "fisk, det var länge sedan". Kollade in läget i frysen och hittade torskfiléer. Funderade kring olika grejer jag kunde göra med det. Var inne på att panera, men insåg att vi inte hade någon potatis, vilket jag i så fall gärna hade serverat till. Bestämde mig för att det får bli en soppa. Det är enkelt och kräver inte så mycket energi från mig.

Jag är ingen hejare på soppor, så jag kollade på ett par olika recept på fisksoppa och sen utgick jag från det och vad vi hade hemma som vi behövde göra slut på, därav de lite ojämna måtten. Det är ju inte så himla knussligt med det där, lite mer eller mindre av det ena eller andra brukar inte förstöra slutresultatet ändå. Det viktiga är att smaka av maten under tiden man lagar den tycker jag. 

Ingredienser

Vatten
Fiskbuljong
Gul lök
Morötter
Färsk spenat
Grädde
Torsk
Senap
Citron på flaska
Herbamare örtsalt, vitpeppar, svartpeppar, cayennepeppar

Så här gjorde jag
  1. Sätt igång 1 liter vatten i en stor kastrull.
  2. Hacka 1 gul lök och skiva 2 morötter tunt. Jag använde matberedaren, då gick det hela snabbt och smidigt.
  3. Lägg i löken och morötterna i vattnet som håller på att koka upp, smula även ner två tärningar fiskbuljong. Låt det koka tills morötterna är mjuka.
  4. Häll i ca 4 dl grädde.
  5. Mixa soppan med en stavmixer tills den är slät.
  6. Hacka ca 150 g färsk spenat. Jag använde matberedaren även här. Häll ner spenaten i soppan.
  7. Skär ca 550 g torskfilé i mindre bitar. Fisken behöver inte vara tinad, det är lättare att dela den i bitar om den fortfarande är lite fryst.
  8. Krydda efter smak och tycke med Herbamare örtsalt, vitpeppar, svartpeppar och cayennepeppar. Droppa i lite citron, samt lite senap. Smaka av så att du själv gillar smakkombinationen och styrkan på soppan.
  9. Häll i torskbitarna några minuter innan det är dags att äta. Låt koka tills fisken är klar. Det krävs inte så många minuter. Servera med något mjukt bröd som du tycker om och kanske med en smakrik ost på.
Resultat

Jag som inte är någon soppexpert tyckte att det blev lyckat. Smaken var god och det var lite sting i den av cayennepepparen och senapen. Det fanns också ganska rikligt med fiskbitar, vilket jag gillar. Både Pappan i köket och 3-åringen åt med god aptit. Pappan i köket gissade ingredienser, vilket han är rätt bra på. Alltid ett roligt inslag efter att man har lagat en ny rätt!

En annan gång hade jag nog haft i fler morötter. Vill man kan man ju även ha i ändå mer fisk. Soppa är en sån bra rätt där man kan slänga i lite vad som helst faktiskt. Det gillar jag.

PS. Glömde fota själva tallriken där även fiskbitarna syntes. Bilden är av den soppan som blev över och som har hällts ner i en burk. Inte så snyggt, men man kan typ se resultatet i alla fall.

Lycka till!
/Mamman i köket

tisdag 17 november 2015

Tonfisklåda

Bakgrund och tankar

När jag var liten brukade min pappa göra en skinklåda som jag tyckte var jättegod. En av mina favoriträtter bland de min pappa lagade. Jag har inte tänkt på det förut, men min tonfisklåda (som jag tidigare bara har kallat för tonfiskgratäng) är nog inspirerad av min pappas skinklåda från min barndom. Jag har tyckt att det är helt eget hopkok, men det är det nog inte. Det är nog en rätt som urpsrungligen är inspirerad av min pappas matlagning, även om jag själv inte har varit medveten om det.

Det är en busenkel maträtt att laga som inte kräver särskilt mycket förberedelsetid, speciellt inte om man använder en matberedare, men den kräver dock mer tid i ugnen.

Man får anpassa mängden ingredienser till storleken på den ugnsfasta formen. Jag använde en liten form idag.

Ingredienser

Tonfisk
Potatis
Gul lök
Vispgrädde
Riven ost
Salt, svartpeppar

Så här gör du

  1. Skala 4 potatisar och 1 gul lök och skiva tunt med matberedaren. Jag brukar i vanliga fall varva att skiva potatis och lök för att det ska blanda sig direkt i matberedaren. Idag hade jag dock färdigskivad lök kvar från när vi åt hamburgare häromdagen, så jag fick varva med löken för sig.
  2. Öppna 1 burk tonfisk och häll av vattnet/oljan.
  3. Varva potatis, lök och tonfisk (finfördela tonfisken med gaffel). Krydda med salt och svartpeppar efter varje potatislager. För mig brukar det bli tre lager potatis/lök och 2 lager tonfisk.
  4. Häll över grädde så att det rinner ner över hela tonfisklådan tills grädden är ca 1,5-2 cm från toppen av tonfisklådan. 
  5. Toppa tonfisklådan med riven ost. Mängden och sorts ost enligt smak och tycke.
  6. Ställ in i ugnen i minst 1 timme på 200 grader. Om tonfisklådan börjar få för mycket färg kan man sänka gradantalet eller stänga av ugnen och låta den stå kvar i ugnen på eftervärme tiden ut. Den brukar behöva minst 1 timme i ugnen för att potatisen ska bli bra. Servera med valfri sallad. Idag blev det rivna morötter för oss. Jag passade på när jag ändå hade matberedaren framme.
Resultat

Pappan i köket tycker denna maträtt är lite tråkig. Jag har väl gjort den så många gånger att han har tröttnat. Jag gillar den varje gång och skulle kunna äta den oftare om inte Pappan i köket hade klagat. Dessutom gillar jag att den är så lättgjord. Treåringen tyckte det var gott och åt med god aptit.

En sån här låda kan man göra så himla mycket med, förändra efter vad man har hemma eller tycker om. Den behöver inte vara likadan varje gång. Man kan byta ut tonfisken mot skinka eller nåt annat, ha i andra rotfrukter eller grönsaker, andra kryddor, lite vitlök kanske. Det är bara fantasin som sätter gränserna.

Lycka till!
/Mamman i köket

onsdag 6 maj 2015

Sesampanerad laxfilé


Bakgrund och tankar

Pappan i köket serverade denna rätt. Han gillar panerad fisk och ville väl prova på något nytt kan jag tänka mig. Alla ingredienser fanns ju redan hemma dessutom.

Ingredienser

Laxfilé
Sesamfrön
Örtsalt

Så här gör du
  1. Krydda tinade laxfiléer med örtsalt, vi använder Herbamare hemma.
  2. Häll upp sesamfrön på en tallrik och vänd laxfiléerna i sesamfröna så att de blir täckta av sesamfrön.
  3. Stek på medelhög värme tills laxen är klar. 
  4. Vi serverade den sesampanerade laxen med bulgur, en enkel yoghurtsås och en grönsallad. 
Resultat

Jag tyckte om den här sesampanerade laxen. Kanske hade jag även valt att ha lite peppar på fisken också för mer smak. Risken är dock att smaken av sesamfrön då inte kommer fram ordentligt, vilket är synd. En sån här enkel panering hade till och med jag kunnat tänka mig att göra och eftersom Pappan i köket inte använde några ägg blir det inte så kladdigt heller som paneringsprocessen annars brukar vara.

Lycka till!
/Pappan och Mamman i köket

torsdag 12 mars 2015

Fisksoppa med dill


Bakgrund och tankar

Soppa är inte min grej. Om jag gör soppa utan riktlinjer, det vill säga bara gör något, så blir det totalt misslyckat. Jag har testat. Det gick inte att äta. Nej, ska den här tösen laga soppa så är det recept som gäller.

Från början var min plan att göra en annan fisksoppa idag, men så fattades det en viktig ingrediens och därför ville jag inte göra den. Jag får spara den till en annan gång. Hittade ett mycket enklare recept i ICA Handla-appen på Gul fisksoppa som jag följde, förutom lite avvikelser.

Ingredienser

Vit fisk
Vatten
Fiskbuljong
Potatis
Morötter
Vispgrädde
Salt, vitpeppar, dill

Så här gjorde jag
  1. Koka upp 1 liter vatten i vattenkokaren, det går snabbare. Häll i vattnet i en rymlig kastrull på på spisen på hög värme så att vattnet kokar, släng ner två tärningar med fiskbuljong. Låt koka tills tärningarna har lösts upp.
  2. Under tiden som du gör detta skalar du 2 morötter och 6 potatisar som du skär i mindre bitar.
  3. När buljongtärningarna har lösts upp häller du ner bitarna i den kokande buljongen och låter dem koka under lock i 10 min tills de är mjuka.
  4. Mixa morötterna och potatisen i buljongen med en handmixer eller en matberedare. Jag använde en handmixer. Det blev bra, men jag fick hålla på en stund. Jag tror att en matberedare är mer tidseffektivt, men den kräver också mer efterarbete i och med att det är fler delar att diska.
  5. Vispa ner ca 1 dl grädde. Vispgrädde enligt receptet, men det går säkert bra med vilken sorts grädde som helst. Ta det du har hemma.
  6. Smaka av med salt, vitpeppar och dill. Vi hade fryst dill hemma och det gick hur bra som helst att använda det.
  7. Skär ca 500 g vit fisk i små kuber och häll ner i soppan. Låt soppan koka tillsammans med fisken. Det räcker med några minuter för att fiskkuberna ska bli klara. Jag använde mig av torsk.
  8. Servera soppan med något gott bröd och valfri dryck till. Här gäller det ju att gå efter tycke och smak. Jag ringde Pappan i köket när han var på hemväg, så fick han svänga inom ICA och handla något dagsfärskt, gott bröd till oss. Han valde ett olivbröd, mmm, supergott!
Resultat

Jag blev faktiskt väldigt nöjd med resultatet. Dillen var pricken över i:et i smakfrågan enligt mig. Konsistensen var krämig och bra. Stärkelsen i den kokta, mixade potatisen gjorde sitt jobb. Färgen var något åt det orangea hållet tack vare morötterna. Jag tänker att grunden i detta recept är en bra början, sen kan man säkert variera rotfrukterna, fisksorten och örtkryddorna efter var man är sugen på eller vad man har hemma.

Nästan 3-åringen åt med god aptit. Sen snöar han lätt in sig på brödet, så det gäller att begränsa och få i honom själva maten också, men det kom inga klagomål och när vi provsmakade under tillagningen så ville han bara ha mer.

Pappan i köket gillade soppan som den var, men tror också att det hade varit gott med kokt ägg i bitar i soppan också. Jag håller med honom, det hade säkerligen blivit gott. Det får testas en annan gång.

Lycka till!
/Mamman i köket