måndag 25 maj 2015

Spaghetti med morotssås


Bakgrund och tankar

Det här receptet har jag fått av en väninna som är vegetarian. Jag har lagt till lite röda linser för att få protein i rätten, samt lite mer kryddor för smakens skull. Som vanligt förespråkar jag att man ska krydda efter smak och tycke. Det härliga med pastasåser är ju att man kan slänga i lite vad som helst som man vill/har hemma och på så sätt förändra rätten så att det inte är samma varje gång.

Receptet är återkommande använt här hemma. Både jag och Pappan i köket har lagat det vid olika tillfällen. Vi har även lagat det när vi har vänner som är vegetarianer på besök och vi bjuder på en enklare middag. Det är ett lätt recept som gå snabbt att tillaga, speciellt om man använder sig av en matberedare. Vilket jag såklart brukar göra.

Ingredienser

Gul lök
Vitlök
Morötter
Röde linser
Krossade tomater
Grönsaksfond
Grädde
Fryst persilja
Salt och peppar

Så här gör du
  1. Koka ca 400 g spaghetti (eller den pastasort du väljer att ha till) när det passar in tidsmässigt. Tips är att planera så att pastan är klar ungefär när såsen är klar.
  2. Finhacka 1 gul lök och 2 vitlöksklyftor (1 klyfta enligt receptet). Jag finhackar i matberedaren. Fräs löken en liten stund i 1 msk olja i en stekpanna utan att den får färg.
  3. Riv 3 morötter grovt under tiden och blanda i löken. Även morötterna rivs i matberedaren.
  4. Häll i 2 burkar krossade tomater (eller två förpackningar) tillsammans med ca 1 msk grönsaksfond. I detta läge har jag även i lite röda linser. Rör ihop. Låt koka i ca 15 minuter.
  5. Häll i 2,5 dl grädde. Enligt receptet ska det vara matlagningsgrädde, men jag brukar ta den sortens grädde som vi råkar ha hemma. Idag blev det vispgrädde. Jag mätte inte upp det heller utan tog allt som var kvar i paketet. Det var nog inte riktigt 2,5 dl.
  6. Smaksätt med 3 msk fryst persilja, samt salt och peppar efter smak och tycke. Nån gång har jag haft i lite chilikrydda också, men det hade jag inte idag. Jag brukar inte måtta upp kryddorna utan går på känn. Idag tog jag den sista frysta persiljan vi hade i paketet. Dessutom hade vi slut på grovmalen svartpeppar, så jag hade istället i hela svartpepparkorn redan när jag hällde i de krossade tomaterna, så fick de koka med såsen från början och ge lite smak.
  7. Låt koka i ytterligare ca 5 minuter.
  8. Servera med den färdigkokta pastan. Jag brukar alltid ha i en klick Smör eller Bregott i spaghettin när jag har hällt av vattnet för att undvika att spaghettin ska klibba ihop för mycket. Dessutom ger det god smak till pastan.
Resultat

Det blev lyckat även den här gången, trots vissa ingrediensproblem. 3-åringen, som är i värsta trotsåldern nu, ville ju inte ha sås. Han fick ändå lite bredvid pastan. När han efter många om och men åt den så tyckte han ju faktiskt också att den var god.

Det som är bra med den här rätten är att det blir ganska mycket mat av det, vilket gör att det räcker till matlådor eller varför inte en gemensam måltid till om man inte orkar laga mat någon dag. Det är ju ingenting som inte går att frysa heller om man inte vill äta samma mat igen inom kort.

Lycka till!
/Mamman i köket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Skriv även om du har testat rätten, vad du tyckte och om du testade nån ny variant. Tack för ditt deltagande på den här bloggen!