torsdag 28 maj 2015

Svärmors kycklinggryta med bacon


Bakgrund och tankar

Min svärmor gör grymt goda kycklinggrytor i olika varianter. Oavsett hur hon gör dem så blir de alltid hur goda som helst. Jag kan helt enkelt inte lyckas lika bra som hon gör vad gäller kycklinggrytor. Vad är hennes hemlighet? Jag har frågat henne om en kycklinggryta som hon gör i ugnen med stora bitar kyckling och det här är min variant av hennes instruktioner. Det ska bli spännande att se om min version blir lika god, eller om hon har en magisk touch som jag saknar när det kommer till kycklinggrytor.

Ingredienser

Kyckling
Rödlök
Vitlök
Champinjoner
Bacon
Grädde
Creme fraiche
Salt och peppar

Så här gör du
  1. Knaperstek 1-2 paket bacon i bitar. Jag steker baconen hela i ugnen på 200 grader tills de blir lagom knaperstekta. Tid ca 15-20 minuter. Man får ha lite koll. Sedan när den har svalnat klipper jag den i bitar.
  2. Skär kycklingfiléer i valfri form. Jag gjorde som svärmor och skar dem i 3 bitar. Mängden anpassar du efter antal portioner som du själv tycker är lagom. 
  3. Hacka rödlök och vitlök. Jag finhackade lökarna med vår handmixer. Vitlöken har jag själv lagt till receptet. Tog drygt en halv rödlök och 2 klyftor vitlök. Det går ju bra att använda valfri lök, det man har hemma eller gillar.
  4. Skölj färska champinjoner och skär dem i valfritt format eller låt dem vara hela. Jag delade dem på hälften. Svärmor har i champinjoner ibland men inte alltid.
  5. Stek kycklingen och krydda med salt och peppar. Stek rödlöken, vitlöken och champinjonerna tillsammans med kycklingen en stund. Kycklingen behöver inte vara genomstekt, men det är trevligt om det blir en liten yta på den.
  6. Smörj en ugnsfast form. Lägg i kycklingen, rödlöken, vitlöken och champinjonerna. Lägg över den knaperstekta baconen som är i bitar.
  7. Gör en sås genom att blanda grädde, creme fraiche och valfria kryddor. Jag valde baskryddorna salt och peppar. Tog inte så mycket salt eftersom bacon är ganska salt i sig. Mängden sås får man själv avgöra. Jag gillar mycket sås. Använde idag 5 dl creme fraiche och lika mycket grädde. Tror inte min svärmor brukar göra med så mycket sås. Det får man ju anpassa efter portioner och hur mycket man gillar sås. Man behöver inte ha i creme fraiche om man inte vill. Det går bra med bara grädde också.
  8. Häll såsen över kycklingblandningen. Låt grytan stå i ugnen på 200 grader i minst 40 minuter. Det gör inget om den står längre, då blir den bara godare. Servera med ris och en god sallad. Svärmor brukar ofta servera kycklinggryta med kokt potatis.
Resultat

Enligt min svärmor är bacon något av nyckeln till den goda smaken, en viktig ingrediens med andra ord. Såna här recept är som så många andra, lätta att variera genom att ha i lite andra ingredienser och krydda annorlunda. Jag tänker att soltorkade tomater säkerligen hade varit gott i också.

Så till smaken...

Jodå, det blev gott. Bättre än i vanliga fall. Enligt mig inte riktigt lika gott som när svärmor gör det. Hon får på något sätt en fylligare smak. Jag kan inte riktigt sätta fingret på det. Pappan i köket godkände det. 3-åringen sa urk innan han hade smakat, men åt gärna efter att han hade fått i sig första tuggan. Allt som allt ett bra betyg ändå. Kycklingen blev mör och fin. Jag lät ju grytan stå i ugnen en bra bit längre än 40 minuter.

Såsen skar sig dock. Smakmässigt spelar det ju ingen roll, men det ser ju inte lika gott ut. Att såsen skar sig kan bero på att jag hade köpt Milda Mat & Visp kanske? Eller på grund av creme fraichen? I fortsättningen ska jag hålla mig till vanlig grädde. Det är inte en massa konstiga ingredienser i det. Så går det när man inte läser på förpackningen när man är i affären.

Den här grytan kommer jag definitivt att göra fler gånger och variera med olika kryddor och ingredienser.

Lycka till!
/Mamman i köket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Skriv även om du har testat rätten, vad du tyckte och om du testade nån ny variant. Tack för ditt deltagande på den här bloggen!