onsdag 11 mars 2015

Ugnspannkaka, grundrecept


Bakgrund och tankar

Idag är en sån dag då jag inte alls ville laga mat. Det var ingenting framtaget från frysen. Engagemanget var lika med noll. Vad ska jag laga? Nånting enkelt. Nånting snabbt...

Ugnspannkaka. Kollade först i ICA-Handla-appen, men där fanns inget grundrecept. Gick då till grundreceptens mästarkokbok, den jag alltid vänder mig till i dessa situationer - Rutiga Kokboken från ICA Bokförlag. Där fanns receptet. Nästan 3-åringen hjälpte också till. Jag ändrade lite på det eftersom jag ofta tycker att de inte är tillräckligt "tjocka" i konsistensen. Hade i mer mjöl, mjölk och ägg än receptet informerade om.

Ingredienser

Smör
Ägg
Mjölk
Vetemjöl
Salt

Så här gjorde jag
  1. Sätt ugnen på 200-225 grader. Smält en stor smörklick i en långpanna. Jag brukar använda extrasaltat för lite mer smak. När smöret är smält tar du ut långpannan ur ugnen och gör så att smöret sprider sig i hela långpannan. Det här är min pappas sätt att förbereda långpannan, i receptet står det att man ska smörja långpannan.
  2. Vispa sönder ca 4 ägg lätt.
  3. Tillsätt ca hälften av 9 dl mjölk. Tillsätt sedan 5-6 dl vetemjöl (eller annat mjöl du vill använda) och drygt 0,5 tsk salt. Vispa tills smeten är slät. Tillsätt sedan resten av mjölken
  4. Häll smeten i långpannan, låt stå i ugnen i ca 30 minuter tills den är fin och gyllene. Känn med en potatissticka eller nåt så att den inte längre är kletig, då är den färdig.
  5. Servera med valfri sylt eller annat tillbehör som du föredrar. Tips från Pappan i köket: använd kökssaxen istället för en kniv när du ska ta bitar av ugnspannkakan. En snabbare och lättare metod.
Resultat

Jag blev mer nöjd den här gången med min ugnspannkaka än förra gången och jag tror det beror på att det var mer mjöl i. Men, jag fick inte till den där smaken som min pappa alltid fick när jag var liten. Måste fråga honom om han gjorde nåt särskilt? Kanske hade jag för liten mängd smör i långpannan?

Nästan 3-åringen åt mängder! 5 bitar, så där blev det verkligen tummen upp!

Det som är roligt med ugnspannkaka är att du i princip kan ha i lite vad som helst som du känner för i pannkakan. Det fanns massor med olika varianter på ugnspannkaka i ICA-Handla-appen och i Rutiga Kokboken. Det är bara att släppa loss och låta fantasin flöda! Men ibland vill jag i alla fall bara gå tillbaka till grunden.

Lycka till!
/Mamman i köket

1 kommentar:

  1. Jag har börjat smälta en stor bit smör och blanda ner i smeten för att undvika att pannkakan fastnar så mycket i pannan. Jag smörjer pannan med smör också istället för att smälta smöret i ugnen.

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar! Skriv även om du har testat rätten, vad du tyckte och om du testade nån ny variant. Tack för ditt deltagande på den här bloggen!