onsdag 6 maj 2015

Sesampanerad laxfilé


Bakgrund och tankar

Pappan i köket serverade denna rätt. Han gillar panerad fisk och ville väl prova på något nytt kan jag tänka mig. Alla ingredienser fanns ju redan hemma dessutom.

Ingredienser

Laxfilé
Sesamfrön
Örtsalt

Så här gör du
  1. Krydda tinade laxfiléer med örtsalt, vi använder Herbamare hemma.
  2. Häll upp sesamfrön på en tallrik och vänd laxfiléerna i sesamfröna så att de blir täckta av sesamfrön.
  3. Stek på medelhög värme tills laxen är klar. 
  4. Vi serverade den sesampanerade laxen med bulgur, en enkel yoghurtsås och en grönsallad. 
Resultat

Jag tyckte om den här sesampanerade laxen. Kanske hade jag även valt att ha lite peppar på fisken också för mer smak. Risken är dock att smaken av sesamfrön då inte kommer fram ordentligt, vilket är synd. En sån här enkel panering hade till och med jag kunnat tänka mig att göra och eftersom Pappan i köket inte använde några ägg blir det inte så kladdigt heller som paneringsprocessen annars brukar vara.

Lycka till!
/Pappan och Mamman i köket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Skriv även om du har testat rätten, vad du tyckte och om du testade nån ny variant. Tack för ditt deltagande på den här bloggen!