lördag 21 mars 2015

Grönsaksmedaljonger

Några ord från Mamman i köket

När jag såg den här bilden så tyckte jag att grönsaksmedaljongerna såg så goda ut att jag bad Mikaela skriva ihop receptet och maila det till mig så att det kunde få vara med på bloggen. Det här receptet är någonting som jag själv kommer att prova på i framtiden. När jag läser det så tycker jag dessutom att det ser enkelt ut, vilket passar mig perfekt. Inte alls dumt vid bjudningar kan jag tänka!

Nu lämnar jag över ordet till Mikaela.
/Mamman i köket

Bakgrund och tankar

Jag åt grönsaksmedaljonger på IKEA häromdagen och ville göra något liknande. Så som jag gjorde dem blir de väldigt kalorifattiga. De passar bra till både lax, kyckling och kött.

Ingredienser

Mjölk
Ägg
Vitkål
Broccoli
Blomkål
Morötter
Salt, peppar

Så här gjorde jag
  1. Koka grönsakerna (150g vitkål, 200g broccoli, 200g blomkål och 150g morötter).
  2. Mosa grönsakerna grovt.
  3. Tillägg 1/2 dl mjölk och 2 ägg.
  4. Salta och peppra efter smak.
  5. Forma röran till bakelser, ca 2-3 cm höga och ca 5 cm i diameter. Alternativt smöra/olja en muffinsplåt och lägg upp röran i formarna.
  6. Grädda på ca 200 grader tills de är fasta och gyllenbruna.
Resultat

Det här var första gången jag gjorde grönsaksmedaljonger. I receptet ovan sänkte jag andelen mjölk från 1 dl till 1/2 dl eftersom mina grönsaksmedaljonger blev lite blöta. De påminde lite om pajfyllning tyckte jag. Nästa gång ska jag nog krydda lite mer också. Om man vill kan man även ha i potatis, det finns det i IKEAs grönsaksmedaljonger.

/Mikaela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Skriv även om du har testat rätten, vad du tyckte och om du testade nån ny variant. Tack för ditt deltagande på den här bloggen!