lördag 7 mars 2015

Filippinsk pippi


Bakgrund och tankar

När dagis är stängt för verksamhetsutveckling och jag är hemma hela dagen med min son, eller om det är helg, är det perfekt att göra sån mat som är enkel, men behöver förberedas lite. Filippinsk pippi är en sådan rätt. Detta recept hittade till mig genom mina fastrar som har lagat till rätten i samband med att släkten träffas, exempelvis kvällen innan alla samlas och de som redan har anlänt är hungriga. Mina fastrar brukar vara navet som får släktkalaset att rulla. De sköter planering av mat, inhandling och matlagning. Maten är alltid väldigt god! Därför har vi i en liten pärm börjat samla alla dessa goda recept. Mina favoriter har jag såklart kopierat och tagit med mig hem, där de fortsätter att vara favoriter och filippinsk pippi är en rätt som vi lagar till nån gång ibland när vi är sugna på något riktigt gott.

Bakgrunden till namnet vet jag inte var det kommer från, eller vart mina fastrar har fått receptet ifrån. Jag är inte heller alldeles säker på att maträtten är särskilt filippinsk av sig egentligen, men det spelar mindre roll i det stora hela.

Ingredienser

Kyckling
Margarin eller smör
Mörk senap
Soya
Grovstött grönpeppar
Creme fraiche
Grädde
Jordnötter

Så här gjorde jag
  1. Enligt receptet ska du steka och krydda 1 hel kyckling eller 4 st kycklingfiléer. Jag brukar tina upp 1 kg kycklingfiléer, vilket brukar vara ca 4 st. Sedan saltar och pepprar jag dem innan jag ugnssteker dem i 40 minuter på 225 grader. Under tiden som kycklingen steks gör du såsen och skär salladen.
  2. Såsen: Smält ca 1 msk smör (vi har inte margarin hemma). Blanda ner 1 msk senap, 2 msk soya, 1,5 msk grovstött grönpeppar, 1 stor burk creme fraiche och ca 2 dl grädde. Jag använder Skånsk senap, stark/grovkornig, för det har vi alltid hemma, och en kinesiskt soya. Enligt receptet ska du ha 4 dl creme fraiche och 2 dl grädde, men jag lämnar inte 1 dl creme fraiche och 0,5 dl grädde om jag har förpackningar om 5 respektive 2,5 dl. Mer sås är bara godare enligt mig.
  3. Innan kycklingen är klar hinner du skära en sallad och smörja en ugnsfast form.
  4. När kycklingen nästan är klar kokar du upp såsen.
  5. Egentligen står det i receptet att kycklingen ska svalna innan du delar den, men det orkar jag aldrig vänta på. När kycklingen är klar skär du den i mindre bitar, lägger bitarna i den ugnsfasta formen och häller över den nu varma såsen. Rätten ska sedan gärna stå så här någon timme. Jag brukar låta den svalna lite och sedan sätter jag in den i kylen tills det är dags. Den här rätten går att förbereda hit någon dag innan också om du vill. Det är bara bra för smakerna.
  6. När det börjar närma sig matdags kokar du ris i lämplig mängd av valfri sort. Vi brukar mest använda långkornigt ris.
  7. Under tiden som riset kokar strör du jordnötter över din filippinska pippi. Salta eller osaltade spelar ingen roll, ta det du har hemma. Funkar även utan jordnötter om man inte har det i skafferiet, eller om man helt enkelt glömmer bort dem. Valfri mängd. Gratinera din filippinska pippi i ugnen, 200 grader i ca 15 minuter.
Resultat

Som jag redan har sagt är det här en återkommande favorit hemma hos oss. Vi äter det inte så ofta, men njuter lika mycket varje gång vi kommer oss för med att tillaga rätten. Vad är det som gör att vi gillar filippinsk pippi då? För min del så är kyckling en favorit bara i sig. Men den här såsen som hör till är så fruktansvärt god (jag skulle kunna äta den med sked). Den är väldigt smakrik, men inte stark. Jag vill bara säga, prova! Jag tror inte du kommer att bli besviken.

Lycka till!
Mamman i köket

2 kommentarer:

  1. Hej, jag hoppas det funkar med matlagningsgrädde, vi ska nämligen testa att göra denna ikväll :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mimmi! Vad roligt! Hoppas det funkade bra med matlagningsgrädde också. Det borde det väl göra kan man tycka. Hoppas såklart också att ni tyckte om det! :)

      Radera

Lämna gärna en kommentar! Skriv även om du har testat rätten, vad du tyckte och om du testade nån ny variant. Tack för ditt deltagande på den här bloggen!