tisdag 17 november 2015

Tonfisklåda

Bakgrund och tankar

När jag var liten brukade min pappa göra en skinklåda som jag tyckte var jättegod. En av mina favoriträtter bland de min pappa lagade. Jag har inte tänkt på det förut, men min tonfisklåda (som jag tidigare bara har kallat för tonfiskgratäng) är nog inspirerad av min pappas skinklåda från min barndom. Jag har tyckt att det är helt eget hopkok, men det är det nog inte. Det är nog en rätt som urpsrungligen är inspirerad av min pappas matlagning, även om jag själv inte har varit medveten om det.

Det är en busenkel maträtt att laga som inte kräver särskilt mycket förberedelsetid, speciellt inte om man använder en matberedare, men den kräver dock mer tid i ugnen.

Man får anpassa mängden ingredienser till storleken på den ugnsfasta formen. Jag använde en liten form idag.

Ingredienser

Tonfisk
Potatis
Gul lök
Vispgrädde
Riven ost
Salt, svartpeppar

Så här gör du

  1. Skala 4 potatisar och 1 gul lök och skiva tunt med matberedaren. Jag brukar i vanliga fall varva att skiva potatis och lök för att det ska blanda sig direkt i matberedaren. Idag hade jag dock färdigskivad lök kvar från när vi åt hamburgare häromdagen, så jag fick varva med löken för sig.
  2. Öppna 1 burk tonfisk och häll av vattnet/oljan.
  3. Varva potatis, lök och tonfisk (finfördela tonfisken med gaffel). Krydda med salt och svartpeppar efter varje potatislager. För mig brukar det bli tre lager potatis/lök och 2 lager tonfisk.
  4. Häll över grädde så att det rinner ner över hela tonfisklådan tills grädden är ca 1,5-2 cm från toppen av tonfisklådan. 
  5. Toppa tonfisklådan med riven ost. Mängden och sorts ost enligt smak och tycke.
  6. Ställ in i ugnen i minst 1 timme på 200 grader. Om tonfisklådan börjar få för mycket färg kan man sänka gradantalet eller stänga av ugnen och låta den stå kvar i ugnen på eftervärme tiden ut. Den brukar behöva minst 1 timme i ugnen för att potatisen ska bli bra. Servera med valfri sallad. Idag blev det rivna morötter för oss. Jag passade på när jag ändå hade matberedaren framme.
Resultat

Pappan i köket tycker denna maträtt är lite tråkig. Jag har väl gjort den så många gånger att han har tröttnat. Jag gillar den varje gång och skulle kunna äta den oftare om inte Pappan i köket hade klagat. Dessutom gillar jag att den är så lättgjord. Treåringen tyckte det var gott och åt med god aptit.

En sån här låda kan man göra så himla mycket med, förändra efter vad man har hemma eller tycker om. Den behöver inte vara likadan varje gång. Man kan byta ut tonfisken mot skinka eller nåt annat, ha i andra rotfrukter eller grönsaker, andra kryddor, lite vitlök kanske. Det är bara fantasin som sätter gränserna.

Lycka till!
/Mamman i köket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Skriv även om du har testat rätten, vad du tyckte och om du testade nån ny variant. Tack för ditt deltagande på den här bloggen!