tisdag 28 april 2015

Hallon-/Lemoncurdgrottor


Bakgrund och tankar

På onsdagar brukar jag öva gospel med min kör. Nån gång mitt i träningen är det alltid fikapaus med te och kaffe och då brukar det vara 2-3 personer från kören som har ordnat fika till alla. Imorgon är det bland annat min tur. Kollade igenom mina receptpärmar igår kväll för att se vad jag kunde tänka mig att sno ihop lite snabbt. Fick fram 3 alternativ som jag har gått och grunnat på tills idag då 3-åringen hade somnat. Valet landade på ett välbeprövat recept som brukar vara populärt. Hallongrottor.

Det här är ett recept som jag har sparat ända sedan hemkunskapstiden på högstadiet. Ett tag sedan med andra ord. Jag brukar återkomma till det då och då, men har alltid följt originalmetoden när jag har gjort mördegen. Idag har jag testat att göra mördegen i matberedaren istället. Vips, så var det klart! Kommer aldrig mer att göra hallongrottor för hand kan jag säga. Den här metoden passade mig som handen i handsken!

Jag gjorde dubbel sats, men kommer att ange enkel sats här.

Ingredienser

Smör
Socker
Vetemjöl
Potatismjöl
Vanillinsocker
Bakpulver

Hallonsylt
Lemoncurd

Så här gör du

  1. Häll följande ingredienser i matberedaren: 0,5 dl socker (egentligen 0,75 dl), 2 dl vetemjöl, 0,5 dl potatismjöl (eller 4 msk Maizena), 2 tsk vanillinsocker, knappt 1 tsk bakpulver och 125 g kylskåpskallt smör skuret i bitar.
  2. Mixa ingredienserna tills det blir en mördeg. När matberedaren började gå trögt tog jag ur degen och knådade ihop den lite.
  3. Forma degen till en längd och skär den i ca 24 bitar.
  4. Rulla bitarna till kulor och lägg dem i bullformar som du har ställt på en plåt. Hm, jag glömde visst att rulla dem den här gången. Jaja, smaken är densamma ändå.
  5. Gör en fördjupning i varje kaka och lägg i en syltklick. Jag använde tummen för att göra fördjupningarna. Det går att välja valfri syltsmak såklart, huvudsaken enligt receptet är att den är fast i konsistensen. Idag valde jag att variera med två smaker, hallon och lemoncurd.
  6. Grädda på 200 grader i mitten av ugnen i 10-12 minuter.
  7. Vill man kan man sikta florsocker över kakorna när de har kallnat. Jag brukar dock hoppa över det eftersom jag tycker att de är tillräckligt söta som de är.
Resultat

Nu kan jag ju inte svara på hur dagens kakor har blivit i smaken, eftersom jag inte kommer att prova dem förrän i morgon vid fikat med kören. Just nu står de ovanpå spisen och svalnar. Strax ska jag gå och lägga dem i nån burk så att de är klara att bäras med vid morgondagens avfärd mot övning med världens härligaste gospelkör. Men, jag kan säga att de alltid brukar bli goda.

Jag brukar dra ner lite på sockret i det här receptet, eftersom jag tycker att de är tillräckligt söta ändå. Så även denna gången som ni kan se. Med socker, vanillinsocker och eventuellt siktat florsocker så är sötheten för hög enligt mig, men det är ju någonting var och en själv får komma fram till. Smaken är som baken - delad, brukar man ju säga.

Det här är ett enkelt recept som blev ändå enklare vid användning av matberedaren. Kanske kommer det att göra att jag bakar dem lite oftare framöver. Jag har även funderat på att blanda i lite kakao i mördegen, glad som jag är i chokladsmak. Kanske blåbärsgrottor med chokladsmak?

Lycka till!
/Mamman i köket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Skriv även om du har testat rätten, vad du tyckte och om du testade nån ny variant. Tack för ditt deltagande på den här bloggen!