måndag 27 april 2015

Enkel tårta med chokladglasyr



Bakgrund och tankar

Till 3-åringens kalas gjorde jag två tårtor. Vi var inte så väl förberedda som vi hade planerat, men jag hittade en tårta som jag kände kunde förenklas genom att köpa vissa saker som halvfabrikat (läs det mesta). Men, den var ändå hemmagjord. Jag hittade receptet via en länk på Facebook och sparade länken. Egentligen kan man göra alla delar till tårtan själv om man har tid, men i det läget vi befann oss var tiden som sagt knapp. Fast jag inser nu när jag läser receptet att jag missade en del. Vilket egentligen inte spelar någon större roll. Huvudsaken är att tårtan blev god, och den såg dessutom mer avancerad ut än vad den faktiskt var enligt mig - tårtnovis som jag är.

Ingredienser

Köp
Tårtbottnar
Hallonmousse
Vaniljkräm (marsánsås, men med mindre mängd mjölk)
Dekoration

Chokladglasyr
Florsocker
Kakao
Vatten
Mjukt smör

Så här gör du

  1. Köp två tårtbottnar (jag valde att köpa med chokladsmak), ett paket hallonmousse (två påsar) och ett paket marsánsås (2 påsar), samt det du vill använda som dekoration (jag valde nonstop mjölkchoklad och Dr Oetkers Crunchy).
  2. Bland hallonmoussen och vaniljkrämen enligt anvisningarna på respektive förpackning. Jag kylde inte hallonmoussen, utan den fick kylas tillsammans med tårtan istället.
  3. Varva hallonmoussen och vaniljkrämen på tårtans olika lager. Lägg sist på det översta locket. Det är här jag har missat en ingrediens. Egentligen skulle jag ha vispat 3 dl vispgrädde och varvat med också, men det glömde jag.
  4. Chokladglasyr: Rör samman 4 dl florsocker, 3 msk kakao, 4 msk vatten och 2 msk mjukt smör till en jämn smet. Jag använde mig av elvispen, för jag fick inte till den jämna smeten annars.
  5. Bred chokladglasyren över hela tårtan.
  6. Garnera med valfri dekoration.
Resultat

Trots att jag glömde en ingrediens så tycker jag inte att det spelade någon roll faktiskt. Tårtan blev god och såg ändå lyxigt, hemmagjord ut. Kanske ser den extra lyxig ut på grund av att den blir ganska hög eftersom man använder 2 tårtbottnar? Bilden gör inte tårtan riktig rättvisa. Jag glömde nämligen att fota den när den var hel och oäten. Mäktig var den förresten också, så den räckte långt. Vi har fortfarande kvar en ganska stor bit i kylen. 3-åringen åt sin tårta med god apti, alltid ett bra betyg. Han är visserligen inte svårflörtad när det gäller sötsaker. Precis som sin mamma där tyvärr.

Jag kommer nog att göra den här tårtan fler gånger kan jag tänka mig, för den var så himla enkel och snabb att göra. Nästa gång kommer jag nog att göra mer chokladglasyr dock. Typ 1,5 eller 2 satser, för jag tyckte jag fick snåla med glasyren lite.

Det går ju att variera tårtan smakmässigt genom att använda olika smak på mousse, andra dekorationer eller vanliga tårtbottnar till exempel. Kanske en av varje för lite rolig färgkombination? Det är endast fantasin som hindrar variationsmöjligheterna!

Lycka till!
/Mamman i köket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Skriv även om du har testat rätten, vad du tyckte och om du testade nån ny variant. Tack för ditt deltagande på den här bloggen!