onsdag 22 april 2015

Paj med soltorkade tomater


Bakgrund och tankar

Det har inte blivit så många inlägg på sistone, inga alls faktiskt. Dels beroende på att Pappan i köket har stått för den mesta matlagningen och dels för att tiden inte riktigt har funnits, Tiden är knapp idag med, men nu kände jag att det var dags och det här inlägget har potential tänker jag.

Även idag har Pappan i köket stått för matlagningen. Han sökte vegetariska recept och hittade en paj på tasteline.com bland de första förslagen som kom upp. Originalreceptet hittar ni på denna länk. Nu hade vi inte riktigt alla ingredienser hemma, så oliver byttes ut mot svamp och röd paprika. Vanliga tomater byttes ut mot coctailtomater. Han använde inte riktigt så mycket salt som föreskrevs i receptet.

Ingredienser

Pajdeg
Smör
Vetemjöl
Vatten

Pajfyllning
Coctailtomater
Gul lök
Vitlök
Soltorkade tomater i balsamvinäger
Röd paprika
Vispgrädde
Ägg
Riven parmesanost
Riven ost
Salt, peppar

Så här gjorde han

  1. Pajdegen: Arbeta ihop 125 g smör och 3 dl vetemjöl, Tillsätt 3 msk vatten och arbeta hastigt ihop till en smidig deg. Här hade ju jag använt matberedaren. Pappan i köket gjorde det old school med händerna. Tryck ut degen tunnt i en pajform. Förgrädda pajdegen i ugnen i ca 10 min på 200 grader.
  2. Pajfyllningen: Blanda en ask coctailtomatertomater (250 g), 2 finhackade vitlöksklyftor, 1 finhackad gul lök, 50 g strimlade soltorkade tomater, 1/2 paprika, ca 1 dl svamp (Pappan i köket använde fryst blandsvamp, men det funkar ju med vilken svamp man än har tillgång till), 1 dl vispgrädde, 4 ägg, ca 0,75 tsk salt och peppar.
  3. Häll fyllningen i pajdegen. Strö över ca 0,5 dl riven parmesanost och 1 dl riven vanlig ost.
  4. Grädda i ugnen på 200 grader i ca 40 minuter tills pajen har en fin, gyllenbrun färg. Servera med en god sallad, mitt bidrag till kvällens måltid kan jag tillägga.
Resultat

Det blev gott, precis som jag förutspådde när jag bestämde mig för att jag borde göra ett inlägg. Treåringen (som inte längre är nästan 3-åringen) gillade också maten. Pappan i köket, som inte brukar vara så mycket för paj egentligen, gillade också sin kreation. Nu har jag tyvärr inte tid att brodera ut mer kring dagens måltid, för snart ska jag susa iväg och sjunga med min kör!

Lycka till!
/Pappan & Mamman i köket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Skriv även om du har testat rätten, vad du tyckte och om du testade nån ny variant. Tack för ditt deltagande på den här bloggen!