onsdag 1 april 2015

Pyttipanna


Bakgrund och tankar

Idag är det inte Mamman i köket som har varit i farten, utan Pappan i köket. Pappan i köket är dock inte så sugen på att blogga, så den delen får Mamman i köket ta hand om själv.

Dagens mat är perfekt för överblivna rester av kött och potatis, när det man har inte räcker till hela familjen att värma upp som det är. Att ta reda på överblivna rester är ju också väldigt klimatsmart. Bättre vi äter upp det som finns än att kasta bort det. Blir resterna i sig för lite för att räcka är det bara att dryga ut det med annat smått och gott som man har hemma.

Våra rester kom från gårdagens middag. Svärmor var på besök och hade med sig köttfärslimpa, sås och skalad potatis som vi kokade. Det blev lite kvar. Pappan i köket kom då på den superba idén att göra just pyttipanna. Enkelt. Snabbt. Mättande.

Ingredienser

Rester (vi hade som sagt kokt potatis och köttfärslimpa)
Bacon
Gul lök
Ägg

Så här gjorde Pappan i köket

  1. Skär resterna i lagom stora bitar.
  2. Stek bacon i bitar tills den nästan är klar. Pappan i köket använde två paket.
  3. Blanda i en hackad gul lök som du bryner med baconen.
  4. Blanda ner resterna och krydda med valfria kryddor efter smak och tycke. Pappan i köket kryddade med peppar och oregano. Han tyckte inte salt behövdes med tanke på baconen. Stek pyttipannan tills du har den stekyta du själv föredrar. Vissa gillar ju att man steker på ordentligt, andra gillar när det är lite lättare stekt.
  5. Stek äggen parallellt med pyttipannan enligt smak och tycke. Krydda med det du gillar bäst på ägg. I vår familj gillar vi att krydda ägg med Herbamare Örtsalt, peppar och oregano. Jag (Mamman i köket) föredrar en lös gula på mina ägg när jag äter pyttipanna och Pappan i köket gillar vändstekta ägg. Anpassa stekningen efter vad du gillar och efter önskemålen i din familj.
  6. Vi serverade pyttipannan med de stekta äggen, rödbetor och smörgåsgurka, samt hade en grönsallad till.

Resultat

Jag (Mamman i köket) tyckte dagens mat var jättegod! Och då är jag inte någon som egentligen är så värst förtjust i pyttipanna, men när man gör den själv av egna rester blir det något helt annat. Nä usch och fy för färdigköpt pyttipanna. Hemlagat ska det vara!

När jag äter min pyttipanna gillar jag att placera mitt ägg på toppen, så att gulan rinner ut över min pyttipanna när jag ska äta den. Det blir som en äggsås, mums! Nästan 3-åringen åt också med god aptit och vi har upptäckt att han gillar inlagda grejer. Både smörgåsgurkan och rödbetorna gick hem hos honom. Pappan i kökets kommentar: Jag tyckte det blev bra. Så där har ni det! Passa på att göra lite hemlagad pyttipanna nästa gång det vankas rester i köket!

Lycka till!
/Pappan & Mamman i köket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Skriv även om du har testat rätten, vad du tyckte och om du testade nån ny variant. Tack för ditt deltagande på den här bloggen!