onsdag 25 mars 2015

Klassiska våfflor

Bakgrund och tankar

Egentligen gillar jag tunna pannkakor mer än våfflor och jag väljer hellre det om jag blir tillfrågad, men en dag som denna går det ju inte att äta vanliga pannkakor. Idag är det liksom bara en sak som gäller och det var inga problem att välja vad vi skulle äta till kvällsmat. Det blev våfflor såklart på Våffeldagen! Som vanligt när jag ska "go back to basics" vänder jag mig till Rutiga Kokboken. Min räddare i nöden vad gäller grundrecept. För av någon anledning kan jag aldrig komma ihåg måtten som gäller vare sig när jag gör pannkakor eller våfflor. Sen blir det ju lätt så att jag lägger till lite själv och inte följer receptet slaviskt, som idag. Även om jag nästan helt har utgått från receptet.

Det roliga med våfflor är att man kan göra dem matiga också, beroende på vad man väljer att ha på. Idag, på våffeldagen, kör vi klassiskt. Men hos en före detta kollega en gång bjöd hon på våfflor med ruccolasallad, smaksatt tonfisk och creme fraiche om jag inte minns helt fel. Tror även att det var lite balsamvinäger på salladsbladen. Det var i vilket fall som helst mycket gott!

Ingredienser

Smör 
Ägg
Mjölk
Mjöl
Vanillinsocker
Salt

Så här gjorde jag
  1. Smält 50 g smör. Jag gjorde det i mikron. Låt smöret svalna.
  2. Vispa ihop 3 ägg (enligt receptet skulle det vara 2).
  3. Vispa i 3 dl mjölk.
  4. Vispa i 5 dl mjöl tills smeten är slät.
  5. Vispa i (3-) 4 dl mjölk, det smälta smöret och 2 krm salt i smeten. Jag hade även i en aning vanillinsocker, vilket gör att dom är lite godare även när dom har kallnat, utifall att det blir några över. Nu är smeten klar.
  6. Värm våffeljärnet och börja göra våfflor för fulla muggar när järnet är varmt! Servera som vi med vispad grädde och sylt, eller helt efter eget huvud. Låt fantasin flöda! Vi har även lite knäckebröd till som man kan knapra på när man väntar på nästa våffla.
Resultat

Jag tror inte att det extra ägget egentligen hade behövts, eller vanillinsockret heller för den delen. Speciellt inte när man serverar med de tillbehör som vi gjorde. Sen orkade jag såklart inte vänta på att det smälta smöret skulle svalna helt, så smeten blev lite klumpig, men det smälte i det varma våffeljärnet. Gott blev det dock! Jag orkade inte så mycket bara. Det blir liksom för mycket fett efter en stund. Det blev flera stycken våfflor över och dom är säkert godare med lite vanillinsocker i. Får trösta mig med det.

Pappan i köket brukar äta upp våfflorna som blir över. Han brukar dela dem och stoppa dem i brödrosten, så får de tillbaka sin krispighet. Sen kan man ju ha lite vad man vill på. Varför inte lite Nutella kanske? Eller en matigare variant som den som tidigare nämnts.

Nej, nu måste jag skynda iväg till min kör! Mycket att göra på onsdagar och våfflor är inte direkt någon snabbmat. Det är bara snabbt gjort att göra själva smeten.

Lycka till!
/Mamman i köket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Skriv även om du har testat rätten, vad du tyckte och om du testade nån ny variant. Tack för ditt deltagande på den här bloggen!