tisdag 2 februari 2016

Blomkålskaka


Bakgrund och tankar

När Buffétidningen kommer i brevlådan brukar jag kolla igenom den för att se om det finns några intressanta recept som jag vill spara i mina receptpärmar här hemma. Finns det något så river jag ut det. Den här blomkålskakan har jag lagat två gånger, andra gången (den på bilden) blev det en dubbel sats eftersom vår enda springform var i frysen med cheesecake i sig så jag fick använda en vanlig ugnsform istället. Receptet är något modifierat från originalet eftersom vi generellt sett inte har några färska kryddväxter hemma. Originalreceptet hittar ni här, men det har fått ett annat namn än det hade i tidningen. Det var ett tag sen jag lagade den här maträtten, så jag ska göra mitt bästa för att komma ihåg vad jag gjorde annorlunda mot originalreceptet.

Ingredienser

Blomkål
Rödlök
Rosmarin
Olivolja
Ägg
Bakpulver
Gurkmeja
Parmesan
Basilika
Sesamfrön
Olivolja, smält smör
Salt, svartpeppar

Så här gjorde jag

  1. Ansa och skär ca 900 g blomkål i mindre buketter. Koka blomkålen i lättsaltat vatten i ca 5 minuter och häll av vattnet.
  2. Skala två rödlökar. Finhacka den ena, jag gjorde det med hjälp av min stavmixers skärdel. Den andra skär du i tunna skivor så det blir lökringar. Första gången jag gjorde detta hade jag endast 1 lök på ett enkelt recept. Lökmängden har jag båda gångerna anpassat efter vad jag hade hemma, dvs jag har aldrig haft lika mycket som det står i originalreceptet, utan halva mängden.
  3. Fräs den hackade löken med 2 krm torkad rosmarin i ca 2 msk olivolja på svag värme i ungefär 10 min. Den ska inte få färg.
  4. Vispa ihop 14 ägg, 3 tsk bakpulver, 1 tsk malen gurkmeja, ca 100 g grovriven parmesan (jag hade nog mer har jag för mig), 2 tsk torkad basilika (har jag för mig), 2 tsk salt och drygt 2 krm svartpeppar.
  5. Blanda ner blomkålen och den frästa löken i äggblandningen.
  6. Klä en ugnsform med bakplåtspapper. Pensla sidorna med smält smör. Strö sesamfrön på kanterna så att de fastnar i smöret. Vi hade inte svarta sesamfrön hemma, enligt receptet skulle det vara svarta och vita sesamfrön. Jag använde endast vita sesamfrön och mätte inte, utan hällde på så att jag tyckte det såg bra ut.
  7. Häll i blomkålsblandningen i ugnsformen och sprid ut rödlöksringarna över blomkålskakan.
  8. Grädda i mitten av ugnen på 200 grader. Enligt receptet skulle den stå i ugnen i ca 25 minuter. Eftersom jag gjorde en dubbel sats hade jag förmodligen blomkålskakan lite längre stund i ugnen, hur länge kommer jag inte ihåg. Håll koll på blomkålskakan efter att det har gått 25 minuter. När den har stelnat och är gyllenbrun så är den klar.
  9. Servera med en god sallad efter ca 20 minuter, eftersom blomkålskakan är godast ljummen.
Resultat

Jag tycker om den här blomkålskakan, den är väldigt smakrik. Någon gång när jag har en vän som är vegetarian på besök ska jag tillaga den här rätten. Den är dessutom rätt enkel att göra.

Första gången jag lagade blomkålskaka serverade jag den som tillbehör till ugnsbakad lax. Det tycker jag inte passade så bra. Anledningen, blomkålskakan är så smakrik i sig själv att den liksom tog över och det blev bara konstigt med laxen till enligt mig.

3-åringen äter den här maten, ibland. Nån gång säger han att det är gott, en annan att han inte vill ha. Kanske är det lite mer "vuxna smaker", inte vet jag. Både jag och Pappan i köket gillar det dock. Fast i längden tröttnar man lite. Nästa gång ska jag inte göra dubbel sats. Det blev väldigt mycket mat av det. Efter det här har jag köpt en springform till så att jag inte hamnar i samma dilemma igen, att jag inte har en tillräckligt liten form för att göra en enkel sats i.

Lycka till!
/Mamman i köket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Skriv även om du har testat rätten, vad du tyckte och om du testade nån ny variant. Tack för ditt deltagande på den här bloggen!