söndag 7 februari 2016

Bondsoppa med gröna bönor


Bakgrund och tankar

En soppa efter ett recept i ICA:s Buffétidning. När jag såg det tyckte jag att det såg enkelt och gott ut. Så jag rev helt sonika ur receptet och hängde det på kylskåpet så att jag skulle komma ihåg att laga det.

Jag gillar soppa, det är enkelt och speciellt såhär på vintern ger soppa en fin värme i magen. Den här vintern har det blivit mycket soppa hemma hos oss.

Ingredienser

Pasta
Sojabönor
Krossade tomater
Pesto
Gul lök
Vitlök
Fänkålsfrön
Olivolja
Vatten
Grönsaksbuljong
Sambal oelek
Salt

Så här gör du
  1. Hacka 1 gul lök, finhacka 2 vitlöksklyftor och stek i 2 msk olivolja tillsammans med 2 stycken fänkålsfrön. Stek i ca 5 minuter tills löken har mjuknat.
  2. Tillsätt 1 frp krossade tomater (ca 400 g), 1 liter vatten, 1 grönsaksbuljongtärning, 1/2 msk sambal oelek och 1 tsk salt. Koka upp.
  3. Tillsätt 100 g pasta. Jag använde gnocchi som det stod i receptet, men det går att använda valfri sort. Låt koka enligt anvisningarna för pastasorten, men minus 2 minuter. Pastan är då nästan klar.
  4. Rör ner 250 g frysta, tinade sojabönor och låt soppan koka i 2 minuter till. 
  5. Servera soppan med en klick pesto och ett gott bröd till.
Resultat

Jag tyckte det lät lite konstigt att ha pesto på soppan, men det blev faktiskt pricken över i! Utan peston var inte soppan lika god. Nästa gång kommer jag dock att använda åtminstone den dubbla mängden pasta, för det var alldeles för lite pasta i soppan tyckte jag. Det syns på bilden till och med att det inte är så mycket pasta.

Den här soppan var nog lite för stark för 3-åringen. Mitt tips när maten är för stark är att blanda ut den med turkisk yoghurt. Soppa går även bra att blanda ut med mjölk för att minska styrkan i smaken.

Lycka till!
/Mamman i köket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Skriv även om du har testat rätten, vad du tyckte och om du testade nån ny variant. Tack för ditt deltagande på den här bloggen!