torsdag 11 februari 2016

Köttbullar


Bakgrund och tankar

Köttbullar... Den mat jag vill vara bra på att göra men aldrig riktigt lyckas med. Jag har en sorts hatkärlek till att göra köttbullar, för jag vill så gärna, men jag lyckas aldrig riktigt. Min svärmor och min mamma är båda grymma på köttbullar. Nu har jag satt i siktet att jag ska lära mig, genom övning, övning, övning. Så, idag har jag övat. Testade något som min faster tipsade om också som jag gillade!

Köttbullar är perfekt att göra på stora mängder köttfärs så att man kan frysa ner. Då har man en snabb middag väldigt lättillgänglig (avskyr nämligen färdigköpta köttbullar). Jag brukar ofta ge 3-åringen nån enkel lunch när han är hemma, exempelvis köttbullar och pasta med nån grönsak.

Ingredienser

Nötfärs
Gul lök
Ägg
Vatten
Ströbröd
Lawry's kryddsalt, svartpeppar

Så här gör du

  1. Fyll ett vanligt dricksglas till ca 1/4 med ströbröd och resten vatten. Blanda runt med en sked på en gång så att inte ströbrödet klumpar sig. Låt stå en stund tills ströbrödet har expanderat.
  2. Koka upp vatten i en stor kastrull.
  3. Hacka/mixa 1 gul lök fint.
  4. Blanda en stor förpackning nötfärs med ströbrödet, löken, 2 stycken ägg och kryddor. Jag kryddade med Lawry's kryddsalt och svartpeppar. Krydda rikligt.
  5. (Här kommer min fasters tips!) Rulla köttbullar i handen och släpp ner i det kokande vattnet. När köttbullarna är färdiga flyter de på ytan. Plocka upp med exempelvis en pastaslev och lägg i en skål. Köttbullarna har fortfarande den perfekta, runda formen som de hade när de blev rullade.  
  6. Stek de antal köttbullar som du behöver för din middag tills de har en fin, brun färg. Frys ner resten så är det lätt att steka upp lämpligt antal nästa gång du ska äta köttbullar.
  7. Servera med exempelvis potatismos, rårörda lingon, smörgåsgurka och sallad.


Resultat

Pappan i köket fick ge betyg. Smakskalan var 1 till 10, 10 = hans mammas köttbullar. Jag fick en 6:a... Vad som behöver förbättras enligt Pappan i köket:
  • Mer kryddor
  • Mer finhackad lök
Jag håller med Pappan i köket om kryddorna, det borde ha varit mer kryddor i, man ska inte snåla där eller vara försiktig. Det är bara att ösa. Något jag ska tänka på nästa gång jag övar. Storleken på den hackade löken störde mig dock inte. Däremot skulle jag ha kunnat ha i en lök till eftersom det var en stor mängd köttfärs som jag använde.

Jag måste säga att jag gillade det här med att koka köttbullarna först. De gick inte sönder och behöll formen perfekt. Dessutom blev konsistensen väldigt saftig och fin. Det gör även själva stekningen betydligt mycket smidigare. Jag kommer att fortsätta koka köttbullarna innan stekning även i fortsättningen. 

Bara till att öva en annan gång och den gången verkligen slösa med kryddorna!

Lycka till!
/Mamman i köket

1 kommentar:

  1. När vi har tagit fram dessa köttbullar ur frysen har vi kryddat extra med svartpeppar när vi har stekt köttbullarna, vilket har bättrat på kryddningen alldeles lagom.

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar! Skriv även om du har testat rätten, vad du tyckte och om du testade nån ny variant. Tack för ditt deltagande på den här bloggen!