onsdag 3 februari 2016

Limelaxpasta


Bakgrund och tankar

Första gången jag åt den här maträtten var när vi hälsade på hos min faster. Man får alltid god mat när man är där och vill man får man även med sig receptet hem. Det ville jag. Sedan dess har vi ätit limelaxpasta ett antal gånger. Vi äter det inte så jätteofta, därför är det också riktigt gott varje gång.

Receptet är ursprungligen från Arla. Jag har ändrat lite i det eftersom jag gillar mer sås och vi oftast inte har färsk lime hemma.

Ingredienser

Pasta
Laxfiléer
Creme fraiche
Hönsbuljongtärning
Flytande honung
Lime på flaska
Svartpeppar, salt

Så här gör du

  1. Koka pasta.
  2. Blanda 5 dl creme fraiche med 1 smulad hönsbuljongtärning, 2 msk flytande honung och limesaft. Jag mäter inte upp hur mycket limesaft jag tar i utan tar i flera gånger tills jag är nöjd med smaken.
  3. Låt såsen koka upp under omrörning.
  4. Under tiden skär du ca 400 g laxfiléer (skinn- och benfria) i bitar. Jag tycker det går enklare och snabbare om de fortfarande är frysta. Det räcker att ta fram dem en stund innan så att de bara hinner tina litegrann.
  5. Salta såsen litegrann och peppra. Rör runt och smaka av så att du är nöjd.
  6. Lägg i laxen och låt koka i några minuter tills laxen är klar.
  7. Servera med exempelvis ångkokt broccoli.
Resultat

Lyckat även den här gången. 3-åringen uttryckte sig: Mmm, gott!

Jag gillar att den här maträtten går så himla snabbt att göra, plus att jag inte behöver vara så himla förberedd med att ta fram mat från frysen för att tina. Jag slängde ihop det på ungefär en kvart, 20 minuter. All förberedelse med att plocka fram ingredienser ur skåp och fixa broccoli inräknad.

Lycka till!
/Mamman i köket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Skriv även om du har testat rätten, vad du tyckte och om du testade nån ny variant. Tack för ditt deltagande på den här bloggen!