fredag 5 februari 2016

Kikärtsbiffar med smak av curry och vitlök


Bakgrund och tankar

Inspirationen, den kom faktiskt idag! För ett ögonblick kändes det riktigt bra! Jag scrollade i ICA Handla-appen efter ett recept med ingrediensen morötter, eftersom vi har mycket morötter som vi behöver bli av med. Rullandes förbi ser jag någonting med kikärtsbiffar. Jag söker upp det och hittar ett recept som inte verkar vara så komplicerat och som låter gott. Vi har ju dessutom färdiga kikärtor hemma! 

En titt i skåpet visar dock att vi bara har en förpackning. Enligt receptet skulle det bli 8 biffar på 2 förpackningar, men vi klarar oss nog på 4 tänkte jag och satte igång.

Ingredienser

Kikärtor (kokta)
Morötter
Vitlök
Majsstärkelse
Ägg
Rapsolja (att steka i)
Curry, salt, peppar

Så här gör du

  1. Skölj av i pkt kokta kikärtor.
  2. Skala och riv 1-2 morötter fint.
  3. Finhacka 2 vitlöksklyftor.
  4. Mixa kikärtorna till en massa.
  5. Tillsätt 1/2 msk majsstärkelse, 1 ägg och 1,5 tsk curry. Mixa ihop.
  6. Blanda ner morötter och vitlök i smeten.
  7. Krydda med salt och peppar.
  8. Forma biffar. Jag gjorde dem lite mindre, så det blev 7 stycken. Stek biffarna sakta på låg värme i rapsoljan.
  9. Servera med ris och en mango chutney-sås (turkisk yoghurt, mango chutney, salt, peppar), samt grönsaker. Vi hade rårivna morötter (när jag ändå rev några) samt ångkokt broccoli.
Resultat

Resultatet blev gott, även om jag bara kände smaken i typ första tuggan, för sen fick 0-åringen ett hysteriskt skrikanfall. När hon äntligen hade lugnat sig tog 3-åringen vid och började kasta riskorn. Suck, avigsidan av livet som småbarnsförälder. Men, maten blev i alla fall lyckad. Pappan i köket tyckte också om det.

3-åringen sa först att han tyckte om biffarna. Sen ändrade han sig. Insisterade på att han inte tycker om mjuka biffar. Vad nu det innebär. Jaja, han åt upp i alla fall.

Kommer att göra de här enkla biffarna fler gånger och kan tänka mig att blanda i lite olika ingredienser för att testa. Broccoli till exempel. Lite mer kryddor kommer jag nog också att satsa på.

Lycka till!
/Mamman i köket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Skriv även om du har testat rätten, vad du tyckte och om du testade nån ny variant. Tack för ditt deltagande på den här bloggen!