onsdag 10 februari 2016

Kotletter i sås med sting


Bakgrund och tankar

Glömde att fota maten innan jag åt upp den, därav den tråkiga bilden av en matlåda...

Det här är ett recept som jag har fått av en kollega, tydligen ett recept som har spridits på arbetsplatsen genom åren. Jag har gjort det två gånger, den här gången med ett litet tillägg - stekt bacon och lite svartpeppar. Varför (förutom det uppenbara att det är gott)? Jo, utgångsdatumet började närma sig på några paket vi hade i kylen så de behövde ätas upp. Eftersom jag gillar sås så tillagar jag även färre kotletter än receptet säger och det gör ingenting om lite mer grädde slinker ner i såsen heller för att få mer av den goda varan.

Ingredienser

Fläskkotletter
Bacon
Creme fraiche
Grädde
Kinesisk soya
Sambal oelek
Svartpeppar

Så här gör du

  1. Klipp 2-3 paket bacon i bitar. Det lättaste är att göra det när den ligger kvar i förpackningen. Stek baconen tills den är krispig, men inte bränd. Lägg lite hushållspapper på en tallrik och lägg den stekta baconen på så att det överflödiga fettet kan rinna av.
  2. Blanda 5 dl creme fraiche, 2-3 dl grädde, 3/4 dl kinesisk soya, 2 tsk sambal oelek och lite svartpeppar.
  3. Smörj en ugnsform och lägg på 6 st råa fläskkotletter. De ska ligga utspridda, dvs inte överlappade.
  4. Strö den stekta baconen över kotletterna. Häll sedan såsen över kotletterna så att de blir helt täckta.
  5. Ställ in i nedre delen a ugnen på 175 grader i 1 timme och 15 minuter.
  6. Rör runt såsen när du tar ut ugnsformen. Servera med exempelvis kokt potatis och en god sallad.
Resultat

3-åringens respons efter första tuggan: "Verkligen gott!" Ja, vad ska jag säga mer. Fler ord om smaken är överflödiga. Jag frågade Pappan i köket om han gillade det bäst med eller utan bacon och han svarade att bacon aldrig är fel.

Den här maträtten är extremt enkel, även om tiden i ugnen är lång. Men, den är så värd sin väntan!

Lycka till!
/Mamman i köket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Skriv även om du har testat rätten, vad du tyckte och om du testade nån ny variant. Tack för ditt deltagande på den här bloggen!