söndag 15 november 2015

Hemmagjorda hamburgare och pommes frites i ugn


Bakgrund och tankar

Igår gjorde Pappan i köket riktigt goda hamburgare och pommes frites i ugn. Allt var hemmagjort, vilket gör det hela extra gott. Svärmor hade till och med bakat hamburgerbröden vid ett tidigare tillfälle. Jag vill därför dela med mig av dessa goda grejer och tipsa om vad man kan göra till hamburgarna, samt hur man kan göra egna pommes frites.

Så här gjorde de



Hamburgare

Ingredienser
Nötfärs
Svartpeppar, salt, Lawry's Kryddsalt
  1. Dela försiktigt på nötfärsen och krydda med svartpeppar, lite salt och Lawry's Kryddsalt.
  2. Dela upp köttfärsen i lagom stora delar per hamburgare. Rulla lätt till bollar utan att förstöra köttfärsens fibrer. Anledningen till att man inte ska ha sönder köttfärsens fibrer är för att hamburgarna ska bli saftiga och inte sega.
  3. Lägg bollarna i en stekpanna på medelhög värme och platta försiktigt ut dem till burgare.
  4. Stek på båda sidor tills de är klara enligt din smak. Är de lite röda i mitten blir de saftigare.

Pommes frites

Ingredienser
Potatis
Vetemjöl
Olja
Flingsalt
  1. Skrubba eller skala potatisarna. Pappan i köket valde att skrubba potatisarna och behålla skalet på.
  2. Skär potatisen till pommes frites-stavar.
  3. Lägg potatisen i en ugnsform med bakplåtspapper.
  4. Strö över lite vetemjöl och häll på olja. Krydda med lite flingsalt. Blanda runt.
  5. Ställ in potatisen i ugnen, 200 grader i 50 minuter. Vänd potatisen ett par gånger.
Servera maten när potatisen är färdig. Jag gillar att krydda mina pommes frites rikligt med pommes frites-krydda.

Tips: För att kunna äta hamburgaren med händerna utan att spilla för mycket brukar vi stoppa in den i ett kaffefilter.

Resultat

Maten blev riktigt god! Hemmagjort är definitivt godast!

Pommes frites i ugn smakar ungefär som vanlig potatis i ugn. Jag kan tänka mig att man kunde ha blandat runt potatisen i lite mer mjöl och sen olja i en bunke först, så hade det blivit lite annorlunda. Men, för den perfekta pommes frites-upplevelsen ska man nog ändå fritera dem.

Det roliga med hamburgare är att man kan ha på precis vad man känner för och skapa en unik smakupplevelse varje gång. Igår gjorde jag min hamburgare med den hemgjorda dressingen, ketchup, lök, isbergssallad, smörgåsgurka och ost. Jag hade även på lite sweet chili - mycket lyckat! Måste också säga att ett hembakt hamburgerbröd är så mycket godare än ett färdigköpt bröd.

Mitt råd är att du tar dig tid att prova på helt hemmagjorda hamburgare. Det är verkligen värt det och smakupplevelsen är härlig. Många av sakerna går ju att förbereda innan så att allt inte behöver göras i samband med själva måltiden.

Lycka till!
/Pappan och mamman i köket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Skriv även om du har testat rätten, vad du tyckte och om du testade nån ny variant. Tack för ditt deltagande på den här bloggen!