fredag 20 november 2015

Pastasås med Salsiccia Al Limone


Bakgrund och tankar

0-åringen är sjuk med lite feber och mycket snor, så det har varit en gnällfylld dag. Som tur är har 3-åringen spenderat sin dag med farmor, vilket han älskar. Jag har också tvättat och dammsugit. Helt plötsligt var det eftermiddag och mat behövde ställas på bordet. Under gårdagens handling var jag klimatsmart och köpte korven Salsiccia Al Limone med kort datum, så jag visste att jag var tvungen att använda den. Därför blev det en riktigt snabb matlagning idag.

Ingredienser

Pasta
Salsiccia Al Limone
Champinjoner
Gul lök
Vitlök
Pesto
Vispgrädde
Parmesanost
Salt, svartpeppar

Så här gör du
  1. Koka pasta. Jag brukar koka upp lite vatten i en större kastrull och samtidigt koka en full kanna i vattenkokaren som jag sedan häller i kastrullen när vattnet har börjat koka. Det går mycket fortare än att koka upp allt vatten på spisen.
  2. Under tiden skär du 1 gul lök och hackar några vitlöksklyftor grovt. Fräs i smör i en stekpanna.
  3. Skär upp korven i skivor och lägg i stekpannan med löken.
  4. Skär en ask champinjoner i valfri form. Jag valde halvor idag. Stek i pannan med det andra.
  5. Häll på grädde. Jag hade en öppnad förpackning som kan ha innehållit ungefär 2 dl.
  6. Häll i en rågad matsked med pesto. Smaka av så att du får den smak du vill ha.
  7. Ha på lite salt och peppar. Smaka av. Jag tyckte inte det behövdes så mycket kryddor.
  8. Låt puttra tills pastan är klar och du har hällt av pastavattnet.
  9. Blanda såsen med pastan och servera med lite riven parmesanost ovanpå.
Resultat

Jag tyckte som vanligt att det blev gott. Jag gillar sån här pastasås och man kan ha i vad som helst som man känner för egentligen, ha någon annan sorts korv eller bacon, göra den vegetarisk. Allt efter tycke och smak, samt tillgång i skafferiet. Det går grymt snabbt att tillaga också, vilket aldrig är en nackdel.

Jag har tidigare lagt upp en annan, vegetarisk variant, på denna pastasås. Se pasta med pestosås.

Lycka till!
/Mamman i köket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Skriv även om du har testat rätten, vad du tyckte och om du testade nån ny variant. Tack för ditt deltagande på den här bloggen!