onsdag 18 november 2015

Köttfärslimpa med smak av citron


Bakgrund och tankar

I förmiddags tog jag fram köttfärs ur frysen. Hade egentligen tänkt tillaga ugnsbakad lax med kokt potatis och citronsås, men det var nästan exakt vad 3-åringen skulle äta på dagis idag, så Mamman fick tänka om. Sen kom Buffé-tidningen med posten. Kollade som vanligt igenom den och rev ut eventuella recept av intresse. Där fanns receptet köttfärslimpa och ljummen risonisallad som såg lite spännande ut. När 3-åringen var hemma från dagis fick han välja: köttfärssås och spaghetti eller köttfärslimpa med kokt potatis. Han valde köttfärslimpa.

Köttfärsen som jag tog ut ur frysen var på nästan 1 kg, så jag fick tänka dubbelt när jag tillagade köttfärslimpan. Sen hade jag inte de färska ingredienserna, så jag använde lite annat och höftade med mängden för att försöka få en balanserad smak.

Ingredienser

Nötfärs
Mjölk
Havregryn
Citron på flaska
Oregano, salt, svartpeppar

Så här gör du

  1. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Blanda 3 dl mjölk, 2 dl havregryn, 1/2 msk citron på flaska, 1/4 dl torkad oregano, 2 tsk salt och 1 tsk svartpeppar. Låt svälla i 10 min. Jag passade på att skala potatis under tiden, så mitt fick nog svälla lite längre än 10 min.
  3. Blanda snabbt ihop ca 1 kg nötfärs med blandningen.
  4. Dela köttfärsblandningen på två och lägg i smorda brödformar.
  5. Ställ formarna i mitten av ugnen i 30 minuter. Mina köttfärslimpor var dock längre tid i ugnen eftersom jag bytte blöja när timern ringde, samt Pappan i köket ännu inte hade kommit hem från jobbet. Jag serverade köttfärslimpan med kokt potatis, brunsås och en sallad.
Resultat


Pappan i köket kläcker ur sig att han ju inte är särskilt förtjust i köttfärslimpa överlag (What?! Det har du inte sagt någonting om under de 10 år som vi har varit tillsammans?!), men att den här köttfärslimpan ändå låg i toppskiktet av de han har smakat. Ok, det var ju ändå ett bra betyg. Treåringen sa att det var gott och åt upp hela sin portion utan knot.

Jag tycker faktiskt att det var en intressant smak på köttfärslimpan. Lite ovanlig, men fräsch. Tillägnar det till citronen. Den blev lite låg dock. En annan gång hade jag nog tagit all köttfärs i en form och haft den i ugnen under längre tid. Sen gillade jag att ha den i en brödform. Det blev så enkelt på nåt sätt. Jag bara la ner köttfärsen och tryckte ut den försiktigt, sen var det klart.

Men jag måste säga, den är hästlängder från min mammas köttfärslimpa. Hon har kaffe och ströbröd i sin, samt rikligt med persilja. Sen är hon dessutom en hejare på det där med brunsås, vilket inte ska förringas i sammanhanget. Mmm, jag tror att jag saglade lite nu...

Lycka till!
/Mamman i köket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Skriv även om du har testat rätten, vad du tyckte och om du testade nån ny variant. Tack för ditt deltagande på den här bloggen!