onsdag 11 november 2015

Hur jag kokar ris nuförtiden

De flesta har väl hört talas om att ris är en växt som lätt tar upp arsenik. Om inte så kan du läsa mer på Livsmedelsverkets hemsida.

För att försöka minska lite på arsenikhalten i riset vi äter här hemma brukar jag skölja riset noga i en finmaskig sil innan det kokas, samt koka det med alldeles för mycket vatten så att jag inte kokar in allt vattnet i riset, utan häller av vatten genom en sil, såsom man gör med pasta. Exempelvis 3 dl ris till ca 1 liter vatten (förr hade jag kokat 3 dl ris med 6 dl vatten och låtit allt vatten koka in i riset).

Koka riset i drygt 20 minuter. Idag kokade jag riset i 23 minuter efter att vattnet hade börjat koka. Det tyckte jag blev bra. Sist kokade jag långkornigt ris i exakt 20 minuter. Då tyckte jag att det blev en antydan till hård kärna i mitten av riskornen.

/Mamman i köket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Skriv även om du har testat rätten, vad du tyckte och om du testade nån ny variant. Tack för ditt deltagande på den här bloggen!