tisdag 24 november 2015

Fyllda frukostsnittar med spenat och fetaost


Bakgrund och tankar

I lördags fick Pappan i köket ett morgonryck. Han tycker ofta att frukost är en ganska tråkig måltid (medan det är min favorit), så han beslöt sig för att göra något åt det. Han ville baka ett bröd som var lite som en varm macka, fast nybakat kan man väl säga. Han letade upp ett grundrecept på pizzadeg och bytte ut mjölet så det blev en grövre deg. Sen lät han fantasin göra resten. Jag måste säga att jag tycker det är modigt! När det kommer till bakning vågar jag inte experimentera såsom när jag lagar mat, men det vågar Pappan i köket!

Ingredienser

Deg
Vetemjöl
Grahamsmjöl
Rågsikt
Dinkelmjöl
Salt
Bakpulver
Olivolja
Vatten

Fyllning
Fryst spenat
Fetaost
Parmesanost
Soltorkade tomater
Flingsalt, oregano

Så här gjorde han
  1. Blanda 4 dl mjöl (1 dl av varje sort) med 1 tsk salt och 2,5 tsk bakpulver.
  2. Blanda ner 2,5 msk olivolja och 1,5 dl vatten med de torra ingredienserna så att det blir en deg.
  3. Kavla ut degen till en rektangel, ca 3-5 mm tjock.
  4. Tina ca 200 g fryst spenat och krama ur den vätska som går att få ur. Bred ut spenaten på halva degen, lämna ca 1 cm av kanterna fria från fyllning.
    1. Smula 1 pkt fetaost över spenaten.
    2. Krydda med oregano och flingsalt.
    3. Riv parmesanost över fyllningen.
    4. Fördela 2 hackade, soltorkade tomater över fyllningen.
    5. Vik den tomma rektangelhalvan över den med fyllning och knip ihop kanterna så att det blir som en inbakad pizza.
    6. Grädda i ugnen på 225 grader i 12-15 minuter.
    7. Låt brödet svalna något och skär det sedan i snittar eller trekanter.
    Resultat

    Pappan i köket var inte helt nöjd. Nästa gång kommer han att använda rikligt med ost i fyllningen för att få mer känsla av varm macka. Sen hade han velat ha mer salt i också. Annars tyckte han att det blev gott.

    Jag tycker att det var tillräckligt med salt, men mer ost skadar ju aldrig. Jag gillar ost. Annars är min reaktion att jag tyckte om det och att det var mättande. Jag gillade kombinationen av det som var i fyllningen. Det passade liksom. Sen saknade jag något fräscht vid sidan av, typ en god sallad eller nåt. Men då hade det kanske förtagit lite av frukostkänslan förstås. Jag tycker att detta även funkar utanför frukostbordet och då hade en härlig sallad varit given.

    Vi diskuterade huruvida pesto kanske hade varit gott att ha i nåt sånt här och kom båda överens om att det hade varit det.

    Treåringen är ofta ganska fåordig i sin bedömning. Så också denna gången. Han tyckte helt enkelt att det var gott, vilket inte är fy skam!

    Lycka till!
    Pappan och Mamman i köket

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar

    Lämna gärna en kommentar! Skriv även om du har testat rätten, vad du tyckte och om du testade nån ny variant. Tack för ditt deltagande på den här bloggen!