torsdag 19 november 2015

Strävan efter att minska matsvinnet

Jag gillar ju inte att slänga bort mat. Inte alls. Därför gör jag vad jag kan för att rester ska ätas upp eller bli en ny maträtt, samt använder metoden lukta/smaka innan jag kastar någon mat. Jag är också en sån som äter upp det jag har tagit på tallriken, som mina föräldrar så fint har inpräntat i mig. Därför tyckte jag det var en intressant notis om matsvinn i senaste Buffé-tidningen.

Så klart var jag tvungen att göra testet Matsvinnskollen på Livsmedelsverkets hemsida som de skrev om. Resultatet: "Du har bra koll på läget". Det känns ju bra att få det svaret! Sen fick jag ytterligare några tips på hur jag kan minska mitt matsvinn. Många bra tips på hur man kan minska sitt matsvinn finns också på Livsmedelsverkets hemsida. Där fanns några saker jag kunde bli lite bättre på.

I notisen stod det även om Rude Food som arbetar tillsammans med andra mataktörer i närområdet för att minska matsvinnet i Malmö. De är vad man skulle kunna kalla ett återvinningskök. Maten återvinns genom att matsvinnet används för att laga god mat. Rude Food gör luncher, lördagsbruncher och har catering. Det går även att vara volontär och hjälpa till med det arbete de gör. Rude Food har inget vinstintresse i sitt matsvinnsengagemang, utan eventuell vinst går tillbaka till Rude Foods arbete. Blir det något överskott skänks det till välgörande ändamål.

Jag tycker Rude Foods arbete är riktigt coolt! Att minska matsvinnet på den nivån känns nytänkande och helt rätt. Det är sjukt att så mycket tjänlig mat kastas när det finns så många som går utan (enligt Livsmedelsverket slängs varje år 28 kg fullt ätbar mat per person och 26 kg ätbar mat och dryck hälls ut i slasken). Det är också bra att Rude Food gör folk uppmärksamma på att det faktiskt går att göra något med den mat man annars ratar. Jag är riktigt sugen på att testa deras lördagsbrunch!

Notera att Rude Food för tillfället inte serverar lunch och brunch, eftersom de donerar maten som stöd för Kontrapunkts arbete med människor på flykt. Men, det verkar fortfarande gå att anlita dem för catering. För kontaktuppgifter till Rude Food klicka här!

/Mamman i köket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Skriv även om du har testat rätten, vad du tyckte och om du testade nån ny variant. Tack för ditt deltagande på den här bloggen!