onsdag 11 november 2015

Kycklinggryta med mango chutney


Bakgrund och tankar

Bestämde mig imorse för att göra nån typ av kycklinggryta idag, men hade egentligen inte några direkta planer på hur detta skulle gå till. Slutresultatet är egentligen mer av en slump, genom att jag smakade mig igenom ett misslyckande och försökte rädda det hela. Helt eget hopkok med andra ord. Därmed har jag inte så bra koll på exakta mått och där mått är angivna gäller vanliga skedmått, det vill säga med bestick.

Ingredienser

Kycklingfilé
Bacon
Gul lök
Vitlök
Hönsbuljongtärning
Vispgrädde
Finkrossade tomater
Creme fraiche
Sambal oelek
Ketchup
Mango chutney
Grön paprika
Svartpeppar, oregano

Ungefär såhär gör du

  1. Skölj och skär 4 kycklingfiléer i större bitar. Bryn kycklingen i rikligt med smör.
  2. Hacka 1 gul lök grovt och lägg i bland kycklingen som bryner, samt pressa ner 2-3 klyftor vitlök i grytan. Smula ner en hönsbuljongtärning.
  3. Låt blandningen puttra medan du börjar steka 2 paket klippt bacon, skär 1-2 gröna paprikor till valfri form och fixar med tillbehör (ex sätta igång ris). Jag brukar klippa bacon när det fortfarande är kvar i sitt paket, det är lättare och mindre kladdigt.
  4. När din bacon är färdigstekt (knaprig, men inte bränd), lägger du den på hushållspapper på en tallrik så att det överflödiga fettet får rinna av en stund.
  5. Häll i några deciliter grädde och 1 burk finkrossade tomater. Det var med tomaterna det började gå fel för mig. Smaken var inte helt god efter det. Något behövde göras.
  6. Häll i en tsk sambal oelek. Nix, fortfarande inte gott...
  7. Häll i lite ketchup för sötman. Nix, inte bra än...
  8. Häll i 2-3 msk mango chutney. Inte helt ok, men lite bättre.
  9. Häll i stekt bacon.
  10. Krydda med svartpeppar och oregano.
  11. Ha i några deciliter creme fraiche (jag hade 5 dl som var öppnad och lite använd till tacos).
  12. Häll i den skivade paprikan när riset börjar bli klart (ca 5-10 min innan). Vid det här laget har grytan puttrat ett tag och smakerna har börjat sätta sig. Nu är det hela mer ok.
  13. Låt grytan puttra tills riset är klart och servera tillsammans med en god sallad.
Resultat

Hör och häpna! Det blev faktiskt ett lyckat resultat! När allt hade fått puttra en stund till var grytan mer än ok. Frågade maken flera gånger - han gillade den (men tröttnade nog på att jag frågade flera gånger). 3-åringen tog 3 portioner och ville ha ändå mer (men jag sa nej, för jag var rädd att han skulle äta för mycket och få ont i magen). Jag var skeptisk efter mina många provsmakningar, men även jag tyckte att det blev väldigt gott.

En viktig sak med kycklinggrytor enligt mig, eller egentligen gäller det väl alla grytor, är att de ska få ta tid på sig och puttra. Ju längre tid grytan puttrar desto mörare och godare blir köttet. Därför behöver man inte skynda sig att sätta igång ris eller potatis eller vad man nu serverar till. Förbered annat först och låt köttet ta sin lilla tid.

Idag bevisade jag än en gång för mig själv hur viktigt det är att smaka av under tiden som man lagar mat. Och förstås att låta fantasin hjälpa till med att korrigera mindre god mat för att ge den en chans att bli härlig för smaklökarna.


Lycka till!
/Mamman i köket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Skriv även om du har testat rätten, vad du tyckte och om du testade nån ny variant. Tack för ditt deltagande på den här bloggen!