tisdag 10 november 2015

Tacopaj med sweet chili



Bakgrund och tankar

I helgen åt vi tacos. Det blev både köttfärs och hackad lök över. Vi brukar alltid lägga ihop det i en burk och "återbruka" det i en annan maträtt. Idag bestämde jag mig därför för att göra en tacopaj. Jag har ju tidigare lagt ut ett recept på tacopaj som var lite mer avancerat (taco- och fetaostpaj med rostade körsbärstomater). Idag kände jag inte för det, utan för något lite enklare. Hade inget recept som jag utgick ifrån direkt, utan kollade upp lite olika pajrecept och improviserade. Jag hade inte vetemjöl så att det räckte, så jag fick använda två mjölsorter.

Ingredienser

Pajdeg
Vetemjöl
Grahamsmjöl
Smör
Vatten
Salt

Äggstanning
Mjölk
Ägg
Riven ost
Salt, peppar, spiskummin

Fyllning
Tacoköttfärs
Hackad gul lök
Sweet chili

Så här gjorde jag

  1. Pajdeg: Häll i 3 dl mjöl (jag hade 2,5 dl vetemjöl och 0,5 dl grahamsmjöl), 100 g smör (som jag snabbt skar i kuber), 2,5 msk vatten och nästan 1 krm salt i en matberedare. Saltet kan man skippa om man vill. Många pajdegsrecept innehåller inget salt. Kör degen tills den blir som en enda, len klump. Tryck ut degen i en pajform så att den kommer upp på kanterna. Nagga botten med en gaffel. Ställ pajdegen i kylen i ca 30 minuter. Förgrädda i 10 min på 225 grader. Under tiden pajdegen är i kylen och ugnen kan annat förberedas.
  2. Äggstanning: Vispa samman 2 dl mjölk, 2 ägg, riven ost och kryddor efter smak och behag.
  3. Fyllning: Ta den överblivna tacoköttfärsen och den hackade löken och lägg i en bunke. Eftersom köttfärsen har stelnat till en stor klump i kylen tog jag en gaffel och finfördelade klumpen. Sen hällde jag i sweet chili efter behag och blandade runt. Smakade av emellanåt tills jag tyckte att sweet chilismaken kom fram i lagom dos.
  4. När pajskalet är förgräddat häller du i fyllningen och sedan äggstanningen.
  5. Grädda i ugnen på 225 grader i ca 15-20 min, tills pajen får en fin gyllengul yta. Servera med valfri sallad som du gillar.
Resultat

Det här blev lyckat! Gott betyg från hela familjen. 3-åringen tyckte visserligen att det var lite starkt, men ändå gott. Jag var lite orolig över att jag valde mjölk framför grädde till äggstanningen, samt att jag kanske hade lite för lite äggstanning. Det var verkligen inget att oroa sig för. Summa summarum, lyckat improviserande.

Inspirationen med sweet chili kommer egentligen från att jag gillar att värma nachos med lite tacoköttfärs, sweet chili och ost. Sweet chili brukar även vara gott att ha i sina vanliga tacos. Det slog inte heller fel denna gång.

Lycka till!
/Mamman i köket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Skriv även om du har testat rätten, vad du tyckte och om du testade nån ny variant. Tack för ditt deltagande på den här bloggen!