torsdag 5 mars 2015

Boragi med fetaost och purjolök


Bakgrund och tankar

Det blir en del matprat med en av mina kollegor vid fikabordet. Båda känner vi nog det att inspirationen tryter ibland när vi kommer hem efter jobbet och mat ska fixas till familjen. Utifrån våra olika bakgrunder så blir diskussionerna intressanta, för typen av mat som vi har till vardags eller till fest på våra bord därhemma är väldigt olika. Det här tipset fick jag av henne häromdagen. Rätten kallas boragi i Afghanistan och för burek i Turkiet.

Ingredienser

Till boragin
Smördeg
Fetaost
Purjolök
Ägg
Salt och peppar

Till tzatzikin
Turkiskt yoghurt
Gurka
Vitlök
Salt och peppar

Så här gjorde jag
  1. Ta fram smördegsplattorna från frysen och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper så att de får tina. Jag använde cirka 1,5 paket. Sätt igång ugnen på den temperatur som anges på paketet.
  2. Hacka purjolök ganska fint och lägg i en bunke, smula ner fetaosten, krydda efter behag med salt och peppar. Smaka av. Jag använde nästan 1 hel purjolök och 1 paket fetaost på 200 g.
  3. Nu har nog plattorna tinat. De jag hade hemma var rektangulära, så jag delade dem på mitten så de blev som kvadrater. Lägg i en sked fyllning på mitten och vik ihop den kvadratiska smördegen så att de blir som trianglar. Tryck ihop kanterna med fingrarna eller med en gaffel så att de sitter fast och inte glipar. Jag fick lite fyllning över, men den var god och blev tillbehör till maten.
  4. Pensla dina boragis med ägg, sätt sedan in dem i ugnen. Använd tiden på paketet för smördegsplattorna som riktlinje. Ta ut dem när de är gyllenbruna och puffiga.
  5. När dina boragis är i ugnen är det dags att göra såsen. Lägg i turkisk yoghurt i en skål. Jag använde nästan en halv, stor hink.
  6. Riv gurka på ett rivjärn. Lägg den rivna gurkan på hushållspapper och salta på gurkan. Lägg hushållspappret runt gurkan och kläm ut det överflödiga vattnet. Lägg sedan gurkan i den turkiska yoghurten. Jag använde cirka 3/4 gurka.
  7. Pressa i det antal vitlöksklyftor som du föredrar. Salta och peppra efter behag. Blanda runt och smaka av. Jag använde 2 vitlöksklyftor.
  8. Ställ tzatzikin i kylen tills allt är klart. Tzatzikin kan såklart förberedas innan, då sätter sig smakerna ändå mer.
  9. Servera med en god sallad.
Resultat

Det här tipset var enkelt och krävde inte många ingredienser. Det var lite pilligt att lägga ihop själva boragin, vilket gjorde att det tog längre tid än vad jag hade förväntat mig. Resultatet var dock väldigt gott! Både maken och snart 3-åringen uppskattade rätten och jag kan absolut tänka mig att göra den igen. Det går även bra att värma de boragis som blir över i mikron en annan dag. Smaken är lika god, men de förlorar i krispighet såklart.

Med den mängden ingredienser som jag använde blev det 14 st boragis.

Min kollega tipsade om att man kan lägga en kryddig köttfärsröra i sina boragis istället om man vill. Jag tänker att man kan lägga lite vad man vill, utefter vad man har hemma och är sugen på. Såsen kan ju också varieras efter vad som passar fyllningen. Vi åt våra boragis som kvällsmat en vanlig vardag, men jag tycker även att de passar som bjudmat. Perfekt om du har vänner som är vegetarianer som ska hälsa på. Jag tänker också att de passar som förrätt, men då räcker det kanske med 1 boragi per portion.

Lycka till!
/Mamman i köket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Skriv även om du har testat rätten, vad du tyckte och om du testade nån ny variant. Tack för ditt deltagande på den här bloggen!