lördag 14 mars 2015

Taco- och fetaostpaj med rostade körsbärstomater


Bakgrund och tankar

Igår fick vi hembakade pitabröd av svärmor. Då gjorde vi tacofärs och skar sallad till. Pitabröden var ganska små, så det gick inte åt så mycket tacofärs. Vi hade nog ungefär hälften kvar och en del gul lök också. Så var det dags att laga mat idag igen...

Jag bestämde mig för att inspireras av återbruk. Jag ville göra nånting av tacofärsen och tänkte att det får bli en tacopaj av något slag. Letade lite i ICA Handla-appen och hittade tre recept som jag slog ihop och anpassade efter det vi hade hemma.

Ingredienser

Pajdeg
Mjöl
Kallt smör
Vatten

Fyllning
Köttfärs
Gul lök
Vitlök
Tacokrydda
Spenat
Fetaost
Olja

Äggstanning
Ägg
Mjölk
Grädde
Riven ost
Salt

Rostade körsbärstomater
Körsbärstomater
Olja
Salt
Peppar
Timjan (egentligen rosmarin)

Så här gjorde jag
  1. Sätt ugnen på 225 grader.
  2. Pajdeg: Mixa 3 dl mjöl med ca 125 g kallt smör, skuret i små kuber, tills det är finfördelat. Jag använde vetemjöl, men jag tänker att man kan blanda i någon annan mjölsort om man känner för det. Häll i 3 msk kallt vatten. Blanda snabbt ihop till en deg. Tryck ut i pajformen så att det blir ganska jämt och degen går upp på kanterna. Nagga pajskalet med en gaffel och ställ i kylen en stund, det hjälper mot att kanterna krymper i ugnen. Lite senare förgräddar du pajskalet i ugnen i 10 minuter.
  3. Fyllning: Hacka 1 gul lök och 1 vitlöksklyfta och bryn i olja några minuter. Stek köttfärsen i löken och ha sedan i en påse tacokrydda. Just den biten med köttfärsen hoppade jag över, eftersom min tacofärs redan var färdig. Jag stekte bara på den lite. Blanda ner spenat och ca 2/3 paket smulad fetaost. Enligt receptet ska det vara babyspenat, men vi hade fryst, hackad spenat hemma. Den hade jag i förväg tinat i mikron och sedan tryckt ut och hällt av så mycket vatten som möjligt från. Blanda ihop allting i stekpannan och ta åt sidan.
  4. Äggstanning: Vispa ihop 3 ägg, 2 dl mjölk, 1 dl grädde och 1/2 tsk salt. Blanda i 3 dl riven ost.
  5. Fördela fyllningen i pajskalet. Häll över äggstanningen.
  6. Ställ in pajen i den nedre delen av ugnen i ca 30 minuter tills den har fått en fin färg.
  7. Rostade körsbärstomater: Lägg tomaterna i en mindre, ugnssäker form med bakplåtspapper under. Ringla över olivolja. Krydda med salt, peppar och timjan. Enligt receptet ska det vara färsk rosmarin, men jag tänkte använda torkad. Nu hittade jag inte den kryddburken, så det fick bli timjan istället. Blanda runt. Ställ in i ugnen tillsammans med pajen när det är ca 20 minuter kvar av tiden.
  8. När pajen är klar smular du resten av fetaosten över pajen och dekorerar med de rostade körsbärstomaterna. Servera med en god sallad enligt tycke och smak.
Resultat

Nästan 3-åringens reaktion: m mm mmm. Det är alltid en bra respons. Pappan i köket tyckte också det var gott. Jag tycker att detta är lite i stil med gruppen Återbruka mera på facebook. Man tar nånting gammalt och gör om det till nånting nytt. I det här fallet förvandlas vanlig, inte särskilt spännande tacofärs till en lyxig måltid som jag utan problem hade kunnat bjuda gäster på. Enligt mig blev det hela mycket lyckat! Plus att det räcker både till mat imorgon och matlådor på måndag.

Något att tänka på i själva tillagningen är att vissa moment med fördel kan ske lite parallellt, för att få en så tidseffektiv tillagning som möjligt. Det verkar vara mycket att göra, men det var det inte egentligen när allt kom omkring. Speciellt med tanke på att min tacofärs redan var färdigstekt. Det blir dock mycket disk, men den hinner man ta reda på under tiden som pajen och de rostade tomaterna är i ugnen.

Det som är bra med paj, ungefär som med lasagne, är att det går att slänga i lite vad som helst i pajskalet. Det som behöver ätas upp kan åka med. Klimatsmart om något!

Lycka till!
/Mamman i köket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Skriv även om du har testat rätten, vad du tyckte och om du testade nån ny variant. Tack för ditt deltagande på den här bloggen!