måndag 9 mars 2015

Tacobiffar


Bakgrund och tankar

Vi hade köttfärs i kylen, och eftersom dagis ringde så det blev en eftermiddag med VAB, så hade jag möjlighet att fundera lite kring vad jag skulle tillaga av den där köttfärsen. I vanliga fall hade det nog blivit köttfärssås och spaghetti, det går snabbt och enkelt och jag behöver inte tänka. Men den här bloggen gör att jag vill tänka lite utanför boxen, hitta lite nya maträtter, kunna dela med mig av nåt enkelt recept som jag hittar, får tips om eller hittar på. Det lättaste är att gå in i ICA Handla-appen och söka på köttfärs. Sagt och gjort. Efter att ha skrollat förbi alla varianter av köttfärs och en bit till så hittade jag tacobiffarna. Det som gjorde att jag ville testa det var att receptet kräver väldigt få ingredienser och vi hade allting hemma.

Ingredienser

Köttfärs
Taco kryddmix
Ägg
Vatten
Tomater

Serveras med kokt ris och sallad på isbergssallad, gurka och rödlök.

Så här gjorde jag
  1. Blanda köttfärssmeten: ca 500 g köttfärs, 1 påse taco kryddmix på 40 g, 1 ägg och 3 msk vatten för 8 biffar. Jag gillar inte att blanda sånt klet med händerna, men det går ju grymt mycket snabbare än med sked/slev, så min rekommendation är att snabbt blanda ihop köttfärssmeten med dina nytvättade händer. Det går på nolltid.
  2. Sätt igång riset i lämplig mängd.
  3. Forma biffarna. Stek i olja i ca 5 minuter. Jag använde olivolja.
  4. Under tiden halverar du tomaterna. Vi hade 3 tomater i kylen, så det blev 6 halvor.
  5. När du vänder på biffarna lägger du i tomathalvorna med snittytan uppåt och steker tillsammans med biffarna i ca 4 minuter.
  6. Skär salladen.
  7. Lagom till att riset var färdigt var biffarna och tomaterna också färdiga. Tyckte det såg lite trist ut att inte ha stekyta på tomaterna, så jag vändstekte dem lite medan jag plockade fram det sista på bordet.
Resultat

Nästan 3-åringen, som var lite allmänt gnällig, åt 1,5 biff utan problem, även om riset inte riktigt gick ner och han ratade tomaten. Jag tycker det var gott. Var lite orolig över att det skulle vara lite torrt. Hade det inte varit för den stekta tomaten så hade det nog varit det. Rödlöken i salladen gav bra smak sådär vid sidan av också.

Det jag hade ändrat en annan gång är nog att krydda lite till i biffarna. Tacosmaken går såklart igenom, men jag hade gärna haft lite mer sting i biffarna. Lite chili kanske, eller nåt som ger lite annan smak, som ost, skinka, bacon eller nåt. Vill man inte ha tacosmak går det ju också att krydda helt fritt utifrån egen smak och tycke. Kanske skära eller riva ner lite lök också. Fast då blir det ju inte ett riktigt lite enkelt recept förstås. Sen hade jag nog gärna kryddat lite på tomathalvornas snittytor och haft en sås till, en kall sås hade varit gott, samt lite fler grönsaker i salladen. Lite paprika är aldrig fel, men rödlöken får vara kvar. Tomater i salladen känns dock överflödigt.

Som grundrecept för biffar är receptet hur enkelt som helst: köttfärs, vatten, ägg och valfria kryddor. Det var ju väldigt tidseffektivt också. Tog inte mer än totalt lite drygt en halvtimme att göra maten totalt, från början till slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Skriv även om du har testat rätten, vad du tyckte och om du testade nån ny variant. Tack för ditt deltagande på den här bloggen!