fredag 20 mars 2015

Rotfruktspuré


Bakgrund och tankar

Sist vi handlade mat hittade jag en ekologisk kålrot till bra pris. Det första jag tänkte på då var att nu kan jag testa att tillaga rotmos, det har jag aldrig gjort förut. Idag slog jag upp recept för rotmos i Rutiga Kokboken och började plocka fram ingredienser. Sen insåg jag att jag har gjort slut på potatisen när jag tillagade köttgrytan häromdagen. En ganska viktig ingrediens känns det som i just rotmos. Det var bara att plocka undan grejerna och tänka om. Hittade istället ett recept på rotfruktspuré i ICA Handla-appen.

Ja, det var mer i receptet också, nån korvblandning med äpple och ruccola, men vi höll det enkelt idag. Hade ett öppnat paket grillkorv i frysen som pappan i köket skar till, kryddade extra och stekte. Men man måste ju inte välja den tråkigaste korven, det går ju att ha nästan vad som helst till, som man har hemma och är sugen på, kött, vegetariskt eller fisk.

Ingredienser

Rotfrukter (ex. morot, palsternacka, kålrot och rotselleri)
Mjölk
Vitvinsvinäger/citron
Salt, svartpeppar

Så här gjorde jag
  1. Skär ca 1 kg rotfrukter i mindre bitar och koka dem i 3,5 dl mjölk på svag värme i cirka 15-20 minuter. Rör om då och då. Jag hade morot, palsternacka och kålrot hemma så det blev precis strax under 1 kg.
  2. När rotfrukterna är mjuka mixar du dem med mjölken. Använd en stavmixer eller matberedare och mixa tills det har blivit en fin puré. Det kan ta lite tid, framförallt med en stavmixer som den som jag använde idag (de där morötterna var envisa). Ge inte upp!
  3. Krydda rotfruktspurén med salt, peppar och 1/2 tsk vitvinsvinäger. Smaka av. Nu var det ju så att vi inte hade vitvinsvinäger hemma, för den hade nyligen tagit slut, vilket jag hade glömt bort. Sänder ett tack till Kicki och det inlägg som hon skrev 2011; Så här kan du ersätta basförrådsingredienser. Mycket bra tips till den oerfarne. Tog därför citron istället, vilket jag hade i en sån liten, citronformad flaska i kylen. Smakade av med kryddor och citron tills jag tyckte att det blev bra. Använde Herbamare Örtsalt idag igen. Goa grejer!
  4. Serverade som sagt med stekt, tråkig korv som vi behövde bli av med och en god, krispig sallad.
Resultat

Snabb och enkel var matlagningen idag - just my kind of cooking! Plus att hela familjen hjälptes åt. Det blir trångt i köket, men också roligare!

Jag gillade rotfruktspurén och kommer att göra den fler gånger. Måste dock testa att göra den med vitvinsvinäger för att kolla vad grejen är med det. Nästa gång kommer jag att ha något roligare till också, åtminstone en lite roligare korv än grillkorv, om det nu prompt måste vara korv. Men jag och pappan i köket är ju inte direkt några korvfantaster, så förmodligen blir det något helt annat till. Hela familjen gillade faktiskt rotfruktspurén. Den blev krämig och lite söt i smaken och den hade en härligt, frisk, orange färg från morötterna.

Reflektion och tips

En liten reflektion. Sedan jag startade den här bloggen märker jag att jag kollar mer på recept och vill variera mig. Ni som läser detta får mig att vilja prova på och laga sånt som jag aldrig har gjort förut, så tack för det! Det blir betydligt roligare kvällsmat för familjen då! Och dessutom blir det roligare för mig när jag lagar maten!

Imorgon kommer bloggens första gästinlägg. Jag ser verkligen fram emot det! Håll utkik!

Lycka till!
/Mamman i köket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Skriv även om du har testat rätten, vad du tyckte och om du testade nån ny variant. Tack för ditt deltagande på den här bloggen!