fredag 13 mars 2015

Glassfyllda havreflarnskorgar

Bakgrund och tankar

Det här är ett enkelt tips på efterrätt som min svärmor har testat när hon hade gäster. Sen fick även vi smaka dagen efter. Bilden är på min efterrätt som jag åt. Det fina med kråksången är att det verkligen inte kräver mycket ansträngning, mer än att baka havreflarn.

Så här gör du

Baka havreflarn efter valfritt recept. Klicka inte ut smeten för nära eller i för stora klickar. Kakorna rinner liksom ut och blir platta.

När du tar ut dem från ugnen och de fortfarande inte har stelnat lägger du dem över ett glas eller en liten skål eller dylikt, så att kakan böjer sig och stelnar i en korgliknande form.

Nån gång efter att kakan har stelnat tar du ett par fina skopor glass i korgen och serverar med valfritt tillbehör. Tips, du behöver ett fat eller nåt under eftersom det läcker ut lite.

Resultat

När vi åt detta hos min svärmor fyllde vi havreflarnskorgen med vaniljglasskulor och hade vispad grädde, hackad daim, samt upptinade hallon och blåbär på. Det var riktigt gott! Jag rekommenderar er att prova detta! Det ser lyxigt ut också, utan att kräva så mycket av den som gör efterrätten.

Svärmor önskar lycka till!
/Mamman i köket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Skriv även om du har testat rätten, vad du tyckte och om du testade nån ny variant. Tack för ditt deltagande på den här bloggen!