tisdag 24 mars 2015

Skinkstek med rotfrukter i ugn


Bakgrund och tankar

Vi köpte en skinkstek i helgen som vi la i kylen med tanke på att jag skulle tillaga en köttgryta i början av veckan. Men så har vi ätit mycket grytor de senaste dagarna, så jag kände att jag ville göra något annat med den där skinksteken.

Kom på att vi har stekpåsar här hemma. Vi brukar alltid ha stekpåsar för 2,5 och 5 kg. Oftast använder vi dock påsarna för 2,5 kg, de brukar vara lagom. Så också denna gång. Jag är inte så haj på varma såser, så det blev att jag gjorde en kall sås till, med det som vi hade hemma. Enkel tillagning, ganska snabba förberedelser, men ugnstiden var desto längre. Jag har inte måttat upp någonting, utan kört på känsla och ögonmått. Anpassa efter hur mycket du ska göra så blir det säkert bra. När det kommer till den kalla såsen så gäller det att smaka av så du får en smak som du gillar. En sån här sås kan man ju ha i lite vad som helst i. Jag brukar försöka göra lite olika varianter av den för att variera mig.

Ingredienser

Skinkstek
Kött
Lite vatten
Salt, peppar

Rotfrukter i ugn
Potatis
Morötter
Gul lök
Olja
Salt, peppar, oregano

Kall sås
Turkiskt yoghurt
Gul och röd lök
Sweet chili
Senap
Tomatpuré
Salt, peppar, oregano

Så här gjorde jag
  1. Värm ugnen till 200 grader.
  2. Steken: Skölj steken och trimma bort det värsta fettet som går att nå på utsidan. Krydda enligt smak och tycke på båda sidor om steken och tryck in kryddorna lite. Jag använde Larrys Kryddsalt istället för vanligt salt på köttet. Stoppa köttet i påsen enligt anvisningar, häll i lite vatten, ca 1 msk, Stäng ordentligt med påsförslutaren. Lägg steken i en ugnsfast form och klipp av det övre hörnet enligt anvisningarna på förpackningen med stekpåsar, så att ångan som bildas i påsen i ugnen kan komma ut. Ställ in i nedre delen av ugnen så att stekpåsen inte nuddar värmeslingorna i ugnens tak, för då smälter påsen.
  3. Rotfrukterna: Skala (eget val) och skär valfria rotfrukter (vi hade potatis och morötter hemma) i valfri form plus gul lök. Det är även gott att ha i hela vitlöksklyftor, men det hade inte jag idag. Lägg rotfrukterna i en ugnsfast form som får plats bredvid formen med steken. Krydda rotfrukterna och ringla över olja. Blanda runt så att kryddorna och oljan sprider sig. Ställ in i ugnen bredvid köttet. Rör om någon gång under tiden rotfrukterna står i ugnen så att dom vänds.
  4. Den kalla såsen: Häll upp Turkisk yoghurt i valfri skål så att det blir en lagom mängd. Hacka gul och röd lök. Jag hade ca 1/2 av varje kvar av olika påbörjade lökar, men använd mängd efter smak och tycke. Ha i lite tomatpuré och lite senap, med betoning på lite. Jag använde Skånsk, grovkornig, stark senap, men det går bra med det du har hemma. Häll i lite sweet chili. Krydda med salt, peppar och oregano efter smak. Blanda allt ordentligt. Se till att smaka av så att du tycker såsen är god.
  5. Ta ut steken och potatisen när de är klara. Jag hade steken inne i ugnen i drygt 1 timme och rotfrukterna i ca 45 minuter. Känn efter med en potatissticka när rotfrukterna är klara. Servera med en god sallad.
Resultat

Det blev en god måltid som kändes lite lyxig en vanlig tisdag. Jag tycker den kalla såsen blev riktigt lyckad idag och det är den jag är mest nöjd med. Pappan i köket tyckte att kombinationen/helheten av måltiden var toppen. Nästan 3-åringen åt med mycket god aptit, trots att klockan var närmare läggdags och han var trött. Det tycker jag är bra betyg.

Nästa gång kommer jag nog att bryna ytan på steken innan jag stoppar den i stekpåsen. Sen hade jag kunnat tänka mig att ha köttet i ugnen under ändå längre tid, men den tiden hade jag inte riktigt idag.

Vill man kan man marinera köttet innan det åker in i stekpåsen, eller göra en marinad och hälla in den i påsen med köttet och blanda runt så smakerna sprids. Det behöver ju inte vara just en stek man gör i påsen heller, det går ju att stoppa in vilket köttbit som helst som man vill äta. Vi har genom åren testat stekpåsarna till både det ena och andra.

Lycka till!
/Mamman i köket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Skriv även om du har testat rätten, vad du tyckte och om du testade nån ny variant. Tack för ditt deltagande på den här bloggen!