onsdag 18 mars 2015

Pasta med pestosås


Bakgrund och tankar

När jag har kort om tid för matlagningen så blir det lätt att jag lagar till någon enkel pastasås och kokar pasta till. Då kan jag slänga i lite av det huset bjuder, jag kollar vad som finns och utgår från det. Jag försöker välja sånt som behöver ätas upp. Ofta har jag i pesto i såsen, för att jag verkligen gillar pesto, men sen blir det en massa annat också. Ibland blir såserna vegetariska, ibland har jag i skivor av någon kryddig korv, strimlad påläggsskinka eller stekt bacon i mindre bitar. Idag blev det vegetariskt och jag hade i färskost med smak av vitlök och örter. Anledning: jag köpte opastöriserad ost av misstag sist jag handlade. Den kan jag inte äta som den är för tillfället, men i matlagning, eller om det bubblar som min barnmorska säger, då går det bra.

Ingredienser

Pasta
Gul lök
Champinjoner
Grädde
Färskost, smak vitlök och örter
Pesto
Purjolök
Svartpeppar, salt, oregano

Så här gjorde jag
  1. Sätt igång pastavattnet så att det kokar upp medan du tillagar såsen. Jag brukar ta lite vatten i en pastakastrull och koka upp samtidigt som jag kokar upp en full kanna vatten i vattenkokaren. Det kokande vattnet häller jag sedan i kastrullen och då har oftast vattnet i kastrullen redan hunnit koka upp. Det sparar tid och energi.
  2. Skala och skär en gul lök i lite större bitar. Fräs löken i smör eller olja. Idag blev det olja för min del.
  3. Skölj och dela champinjonerna i valfri form, eller strunta i att dela dem. Släng ner champinjonerna i stekpannan tillsammans med löken en stund. Du kan skölja och skära purjolöken i valfri form nu också när du ändå håller på och skära, men låt den sedan vänta tills på slutet.
  4. Häll på grädden, lägg i färskosten och pesto i valfri mängd (jag gillar mycket pesto). Låt ingredienserna koka ihop.
  5. Någon gång här kokar vattnet och du kan lägga i pastan i det kokande vattnet. Koka enligt anvisningarna på förpackningen. Jag brukar gilla när det är lite al dente, så därför väljer jag alltid det kortare antalet minuter när det anges från/till på förpackningen.
  6. Krydda med svartpeppar, salt och oregano - eller andra kryddor du gillar. Det är viktigt att smaka av under tillagningen så att man kan anpassa kryddningen efter vad man gillar. Idag använde jag Herbamare Örtsalt istället för vanligt salt.
  7. När pastan har ett par minuter kvar har du i i purjolöken och låter den koka in med såsen en liten stund. Jag gillar när även purjolöken är lite al dente, så jag låter den inte koka in för länge.
  8. När pastan har kokat klart häller du av vattnet och blandar ihop den färdiga pastasåsen med pastan. Vi gillar att göra på detta sätt för att såsen då fördelar sig jämt med all pasta.
Resultat

Jag har inte direkt angett någon mängd i detta recept och det beror på att jag utgår från vad som finns och går på ögonmått och känsla. Det beror ju också på hur många personer som ska äta och om det ska räcka till exempelvis morgondagens matlådor eller inte. Jag säger bara kör på och måtta lite efter vad som känns bra, men A och O är att smaka av, smaka av, smaka av, så du vet att du gillar det.

Jag var lite osäker på om det skulle bli bra med färskosten. Det hade jag inte behövt oroa mig för. Färskosten gav en fin krämighet till såsen som jag verkligen gillade. Det jag hade kunnat hoppa över just idag är purjolöken, för den förtog lite av krämigheten i såsen när den väl kom i. Hade jag bara haft grädde i till exempel, så tror jag att jag hade känt annorlunda kring detta.

Det härliga med en sån här pastasås är att man verkligen kan experimentera och ha i lite vad som helst. En pastasås går att variera i oändlighet. Jag gillar att äta sån här typ av mat och jag gillar att det är snabbt och enkelt att tillaga. Maken är lite trött på pasta och pastasås, för det blir ändå relativt ofta som jag lagar till någon variant. Men, han får helt enkelt leva med det. Nästan 3-åringen gillar pasta, fast hade nog gärna hoppat över purjolöken eftersom han brukar ha svårt att äta den. Men, han äter ändå med god aptit det som bjuds. Här lagas ingen specialmat bara till honom. Han äter det vi äter.

Och nu ska jag, säkert enligt många, häda lite. Jag personligen har dock inga problem med detta. Vill man är det bara att ha på lite ketchup också. Det kan piffa till smaken på såsen lite till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Skriv även om du har testat rätten, vad du tyckte och om du testade nån ny variant. Tack för ditt deltagande på den här bloggen!