måndag 16 mars 2015

Köttgryta


Bakgrund och tankar

I helgen när jag handlade mat inför den kommande veckan hittade jag svenskt fläskkött till ett bra pris, en bit bog har jag för mig att det var. Tänkte: jag köper det och gör en köttgryta på det inom de närmaste dagarna. Det är någonting som jag inte gör så ofta, för att jag inte är direkt världsbäst på det, men som ändå brukar bli ganska gott. Övning ger färdighet heter det ju och det är just vad jag behöver, övning.

Nu måste man ju inte köpa just den typen av kött som jag köpte om man inte vill och det går ju att köpa färdiga grytbitar också. Personligen så föredrar jag dock att skära mina egna grytbitar från en hel bit kött, eftersom jag tycker att köttet brukar vara finare när det köps i hel bit.

Här har jag inte följt något recept, utan bara kört på känsla.

Ingredienser

Smör
Gul lök
Kött i hel bit/grytbitar
Morötter
Lagerblad
Köttbuljong
Redning
Grädde
Peppar

Så här gjorde jag
  1. Trimma köttet från fett och skär det i grytbitar av valfri storlek. Jag trimmar köttet kontinuerligt under tiden jag skär grytbitarna också, för jag gillar inte när det är fett på grytbitarna. Lite fett kvar på köttet gör ingenting, för det kokar bort om det får koka tillräckligt länge, men stora, slamsiga fettbitar klarar jag inte av.
  2. Skär 1 gul lök i bitar och fräs i smör i en kastrull eller liknande av lite större modell.
  3. Lägg i grytbitarna och låt dem fräsa tillsammans med löken.
  4. Gör en redning på exempelvis vatten och mjöl och häll ner bland köttbitarna.
  5. Lägg i bitar från ett par skalade morötter, köttbuljongtärningen och några lagerblad. Du kan även ha i andra saker här, exempelvis lite tomatpuré, äppelbitar eller, ja, vad du känner för som ger smak åt grytan. Jag brukar ha i hela svart- och vitpepparkorn också, men det glömde jag idag, så det fick bli lite grovmalen svartpeppar efter en stund istället. Låt sedan grytan puttra under lock på medellåg värme. Jag har filosofin, ju längre grytan får stå och puttra, desto godare blir den.
  6. Under tiden hinner du skala (om du nu gör sånt) och koka potatis, samt skära en valfri sallad.
  7. När potatisen nästan är klar häller du i lite grädde i grytan. Ta i en sån mängd att du tror att såsen faktiskt räcker till hela middagen, utan att man behöver snåla med den. Låt grädden koka in i grytan en liten stund. Smaka av med kryddor tills smaken är till belåtenhet. Jag brukar hålla mig till baskryddorna peppar och salt framförallt, men oftast tycker jag inte att det behövs några direkta kryddor i det här stadiet. Plocka bort eventuella bitar som du inte vill ha kvar i grytan, exempelvis lagerbladen. Jag brukar kunna låta allt ligga kvar och sen plockar jag bort det när jag upptäcker det i själva maten.
  8. Färgsätt grytan med Colorit soya tills du tycker att såsen har en aptitlig, brun färg.
  9. Servera med den kokta potatisen och salladen.
Resultat

Jag är ganska nöjd med resultatet och nästan 3-åringen gillade det. Det var gott med lite riktig husmanskost, men jag får ändå inte helt till smakerna såsom jag minns dem från min barndoms köttgrytor som jag bjöds på ibland under uppväxten. Det jag vill tänka på inför nästa gång är att ta mer mjöl i redningen så att såsen håller sig lite tjockare även efter att grädden har tillsatts. Jag ska använda hela pepparkorn också och kanske ha i lite tomatpuré. Äpple i bitar är heller inte helt dumt att ha i. Jag ska nog inte göra grytan på en vardag heller, för jag kände sån tidspress. Maten blev sen idag också tack vare en grej på jobbet som innebar att jag slutade 1 timme senare än planerat. Det är inte kul när man känner att tiden inte riktigt räcker till för att tillaga grytan med dem omsorg som var planerad.

Lycka till!
/Mamman i köket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Skriv även om du har testat rätten, vad du tyckte och om du testade nån ny variant. Tack för ditt deltagande på den här bloggen!