torsdag 12 mars 2015

Fisksoppa med dill


Bakgrund och tankar

Soppa är inte min grej. Om jag gör soppa utan riktlinjer, det vill säga bara gör något, så blir det totalt misslyckat. Jag har testat. Det gick inte att äta. Nej, ska den här tösen laga soppa så är det recept som gäller.

Från början var min plan att göra en annan fisksoppa idag, men så fattades det en viktig ingrediens och därför ville jag inte göra den. Jag får spara den till en annan gång. Hittade ett mycket enklare recept i ICA Handla-appen på Gul fisksoppa som jag följde, förutom lite avvikelser.

Ingredienser

Vit fisk
Vatten
Fiskbuljong
Potatis
Morötter
Vispgrädde
Salt, vitpeppar, dill

Så här gjorde jag
  1. Koka upp 1 liter vatten i vattenkokaren, det går snabbare. Häll i vattnet i en rymlig kastrull på på spisen på hög värme så att vattnet kokar, släng ner två tärningar med fiskbuljong. Låt koka tills tärningarna har lösts upp.
  2. Under tiden som du gör detta skalar du 2 morötter och 6 potatisar som du skär i mindre bitar.
  3. När buljongtärningarna har lösts upp häller du ner bitarna i den kokande buljongen och låter dem koka under lock i 10 min tills de är mjuka.
  4. Mixa morötterna och potatisen i buljongen med en handmixer eller en matberedare. Jag använde en handmixer. Det blev bra, men jag fick hålla på en stund. Jag tror att en matberedare är mer tidseffektivt, men den kräver också mer efterarbete i och med att det är fler delar att diska.
  5. Vispa ner ca 1 dl grädde. Vispgrädde enligt receptet, men det går säkert bra med vilken sorts grädde som helst. Ta det du har hemma.
  6. Smaka av med salt, vitpeppar och dill. Vi hade fryst dill hemma och det gick hur bra som helst att använda det.
  7. Skär ca 500 g vit fisk i små kuber och häll ner i soppan. Låt soppan koka tillsammans med fisken. Det räcker med några minuter för att fiskkuberna ska bli klara. Jag använde mig av torsk.
  8. Servera soppan med något gott bröd och valfri dryck till. Här gäller det ju att gå efter tycke och smak. Jag ringde Pappan i köket när han var på hemväg, så fick han svänga inom ICA och handla något dagsfärskt, gott bröd till oss. Han valde ett olivbröd, mmm, supergott!
Resultat

Jag blev faktiskt väldigt nöjd med resultatet. Dillen var pricken över i:et i smakfrågan enligt mig. Konsistensen var krämig och bra. Stärkelsen i den kokta, mixade potatisen gjorde sitt jobb. Färgen var något åt det orangea hållet tack vare morötterna. Jag tänker att grunden i detta recept är en bra början, sen kan man säkert variera rotfrukterna, fisksorten och örtkryddorna efter var man är sugen på eller vad man har hemma.

Nästan 3-åringen åt med god aptit. Sen snöar han lätt in sig på brödet, så det gäller att begränsa och få i honom själva maten också, men det kom inga klagomål och när vi provsmakade under tillagningen så ville han bara ha mer.

Pappan i köket gillade soppan som den var, men tror också att det hade varit gott med kokt ägg i bitar i soppan också. Jag håller med honom, det hade säkerligen blivit gott. Det får testas en annan gång.

Lycka till!
/Mamman i köket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Skriv även om du har testat rätten, vad du tyckte och om du testade nån ny variant. Tack för ditt deltagande på den här bloggen!