fredag 6 mars 2015

Pestolasagne

Bakgrund och tankar

Inget kött var framplockat från frysen och vi hade inget kött i kylen när jag kom hem, så jag tänkte att det får bli vegetariskt. Det är klimatsmart och bra och kräver inte någon upptining. Jag plockade fram mobilen och tog upp ICA Handla-appen, klickade på Billiga Veckan och voilà, där fanns min inspiration. Jag utgick från det receptet på pestolasagne som fanns i appen, men använde mig av ingredienser som vi hade hemma och la till lite egen touch på lasagnen. Det härliga med lasagne är ju att man kan slänga i praktiskt taget vad som helst!

Tänkte imponera på nästan 3-åringen också genom att göra lite pizzasallad som tillbehör av den vitkålen som vi hade i kylen, han gillar nämligen den pizzasallad som vi får med från pizzerian. Jag sökte efter pizzasallad i ICA Handla-appen, men fick inte fram några recept, så den gjordes helt på känsla.

Ingredienser

Till lasagnen
Lasagneplattor (valfri smak)
Krossade tomater
Majs
Röda linser
Pesto
Gul lök
Creme Fraiche
Riven ost
Salt, peppar och oregano

Till pizzasalladen
Vitkål
Olja
Vitvinsvinäger
Salt, peppar och oregano

Så här gjorde jag
  1. Sätt ugnen på 225 grader och smörj en ugnsfast form.
  2. Gör tomatblandningen: Skala, hacka och fräs 1 gul lök i olja nån minut eller så. Våra gula lökar var så små, så jag använde 2 st. Häll i ett paket krossade tomater samt majs, jag hade 500 g krossade tomater och ca 350-400 g fryst majs. Jag slängde i lite röda linser också för proteinets skull. Låt röran koka en liten stund. Ha i peston. I receptet stod det 1 dl. Jag mätte inte utan hävde i en försvarlig mängd och smakade av.
  3. Gör creme fraichesmeten: Vi hade 5 dl lätt creme fraiche hemma, föredrar lätt eftersom konsistensen inte är så tjock. Blanda den med salt, peppar, oregano och lite pesto efter tycke och smak. Jag valde att ha i pesto även här för att jag gillar att kryddningen känns igen genom hela lasagnen.
  4. Lägg ihop lasagnen i formen: plattor, tomatblandning, creme fraichesmet, plattor osv. Avsluta med plattor och creme fraichesmeten och toppa med valfri mängd riven ost. Har du mozzarellaost hemma så är det gott att ha ovanpå lasagne, men en vanlig hårdost går precis lika bra. Vi hade nån påse i frysen som jag använde. Nästan 3-åringen valde att vi skulle ha varannat lager vanliga lasagneplattor och varannat lager gröna lasagneplattor (spenatsmak).
  5. Sätt in lasagnen i ugnen i ca 25 minuter, tills den får en fin gyllene färg.
  6. Gör pizzasalladen: Riv vitkålen. Det är lätt och går fort att göra med en osthyvel. Häll på olja, vitvinsvinäger och kryddor. Jag använde den oljan som stod mest lättillgänglig, vilket blev en extra virgin olivolja, samt kryddade med salt, peppar och oregano. Blanda ordentligt och smaka av. Vill du kan du mortla kålen för att få den lite mjukare i konsistensen. Du kan även strimla i lite röd paprika så livar det upp pizzasalladen lite, men det gjorde inte jag idag.
Resultat

Bilden ser lite tråkig ut och maträtten såg lite tråkig ut i verkligheten också, men smaken var det inget fel på! Den goda pestosmaken kom fram och lasagnen hade en krämig och fin konsistens. Nästan 3-åringens kommentar: m m mmm med ett njutningsfyllt, långsamt huvudskakande från sida till sida.

Fast salladen gick inte hem lika bra. Den hade ju inte hunnit dra sig i smakerna än och ja, ibland kan jag bli lite överdriven med kryddningen av maten. Det hände med min pizzasallad. Så tänk på det, lagom är bäst och smaka av allt eftersom. Egentligen är en pizzasallad godare om man inte gör den i direkt anslutning till när man ska äta den, utan den kan gärna stå och dra i sig smakerna nån dag eller så. Men, så förberedd är jag oftast inte i min matlagning. Då blir det som det blir.

Lycka till!
/Mamman i köket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Skriv även om du har testat rätten, vad du tyckte och om du testade nån ny variant. Tack för ditt deltagande på den här bloggen!