tisdag 10 mars 2015

Matåtervinning

Nästan överallt i Sverige finns det nog matåtervinning nuförtiden kan jag tänka mig. Om inte de flesta, så i alla fall väldigt många kommuner har nog tagit ett beslut om det. Så även här där jag bor. Jag gillar det!

Oftast när jag skär eller skalar grönsaker, eller vad det nu kan vara som ger matspill, så brukar jag i vanliga fall stå vid diskhon och låta resterna hamna i vasken. Sen när man lagar mat så behövs det vatten eller händerna behöver tvättas emellanåt. Då blir matspillet blött, vilket gör att det blir ändå blötare i själva matåtervinningspåsen, vilket snabbt kan skapa mögel i botten av påsen. Äckligt! Eller så har jag lyft upp matåtervinningspåsen på bänken och stått med armarna i en väldigt oergonomisk ställning, vid skalning exempelvis, för att få ner skräpet direkt i påsen och slippa slabba ner det med vatten under matlagningens gång.

Häromveckan hade jag på kvällen ätit det sista i ett paket med glass, sköljt ur plastpaketet och ställt det på tork i diskho nummer två. Dagen efter när jag lagade mat fick jag en idé. Varför inte lägga allt matspill i plastpaketet under matlagningens gång, sedan när jag är klar och inte har något mer spill att fylla på med så är det bara att tömma ner matspillet i matåtervinningspåsen och sen snabbt och enkelt diska ur plastpaketet. Sagt och gjort.

Jag måste säga att jag tycker det funkar jättebra! Det blir en bättre ställning för armarna, det blir inte en massa vattenkladdande och risken för mögel i påsen minskar eftersom det inte blir någon extra vätska. Har man tur hinner matspillet kanske till och med torka lite innan det töms ner bland den andra matåtervinningen. Plus att spillet samlas upp direkt, istället för att eventuellt hamna först på skärbrädan och sen förflyttas till annat ställe, för att sedan slängas i matåtervinningen.

/Mamman i köket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Skriv även om du har testat rätten, vad du tyckte och om du testade nån ny variant. Tack för ditt deltagande på den här bloggen!